ANNONS

Containerproblematik och Postnord går på knock

Pandemin och Suezkanalstoppet kommer att ställa större krav på bland annat informationsflödet och visibiliteten i den globala försörjningskedjan

ANNONS

Ehandelsstaden Borås: Ägnade delar gårdagskvällen åt att lyssna 1 1/2 timme på webbinariet som Ehandelsstaden Borås sände ut till sina medlemmar förra veckan och som igår släpptes fritt för alla.

De flesta handlare är nog fullt medvetna om den nästan bisarra Containerproblematiken under pandemin och debaclet med fartyget som ställde sig på tvären i Suezkanalen. Bristen på containers, prisrusningen (från 20 000 till över 100 000 för en 40 fotare) ca 30 % tidspålitlighet mm mm.

Här och i många andra länder pratas och skrivs det mest kring last mile som bara är en del av hela försörjningskedjan men blir det problem i "first mile" så kommer aldrig kundlöftet att kunna uppfyllas i "last mile"

Investera åtminstone en timme åt att lyssna på en väldigt kompetent grupp som diskuterar " Containersitutionen - Vad händer och vad kan man göra på kort och lång sikt" under ledning av Peter Hietala som tidigare bland annat jobbat som Global E-commerce distribution manager på HM.

Webbinariet kommer garanterat att ge er större insikt och kunskap som är nödvändig att ha.

NYT: När jag senare på kvällen slog upp NYT på paddan var denna artikel en av huvudnyheterna: "Hur Just in time begreppet för första gången ifrågasätts när många står utan produkter att sälja." 

(jag prenumererar på NYT men hoppas inte denna artikel inte är bakom betalvägg).

Det kanske är dags att börja tänka om lite i sin lagerstrategi.

https://www.nytimes.com/2021/06/01/business/coronavirus-global-shortages.html?referringSource=articleShare

Digiday: Jag är inte förvånad över Amazons drag.

https://digiday.com/marketing/amid-post-cookie-confusion-amazon-explores-launching-an-identifier-of-its-own/

RetailDive: Kommer Refill i beauty kategorin någonsin att slå igenom med full kraft? Syftet är gott men jag är tveksam. Birchbox gör iaf ett försök.

https://www.retaildive.com/news/birchbox-launches-refillable-beauty-brand-refil/600943/

ModernRetail: Inte nödvändigt att läsa denna artikel men intressant att följa gig ekonomins utveckling.

https://www.modernretail.co/startups/despite-demand-for-delivery-gig-companies-are-grappling-with-worker-shortages/

Clas Ohlson skriver i sin bokslutskommuniké: "Stark resultat under ett år med många utmaningar" För första gången stod e-handelsandelen för över 10 % skriver CO vidare.

https://about.clasohlson.com/sv/media-och-press/pressmeddelanden/2021/clas-ohlsons-bokslutskommunike-202021/

Ehandel.se: Annemarie Gardshol och Postnord går på knock i paketboxmatchen.

https://www.ehandel.se/postnord-slar-till-med-12-500-boxar-ny-rond-i-skapkriget

Helt rätt infrastruktursatsning från Postnord. "För oss på Postnord är det en självklarhet att försöka leva upp till konsumenternas krav på flexibilitet och bekvämlighet" säger Annemarie till Ehandel.se

Allt för idag, vi ses imorgon igen

Arne

Arne Andersson
arne@ehandel.se