ANNONS

Casper lämnar börsen, julspekulationer och Pär lovar emissionsfri leverans

ANNONS

DI (bakom betalvägg): Åtminstone två artiklar som handlar om julhandeln. Den ena har rubriken "Hoppet spirar" med intervju med Kappahls VD Elisabeth Peregi om att hon är förhoppningsfull gällande julhandeln i fysisk butik men är lite orolig för varubrist.

Den andra artikeln har rubriken "Analytiker tvivlar på stor tillväxt till jul" och är en intervju med Carnegies analytiker Niklas Ekman men med stor förskjutning mot online-handeln. I samma text intervjuas även Postnords e-handelschef Peter Hesslin som tror e-handeln kommer att öka 10-15 jämfört med förra året.

Även Svensk Handel känner optimismen spira.

https://www.di.se/nyheter/trots-hoten-butikerna-optimistiska-infor-julhandeln-lagger-ribban-hogt/

Jag själv ställer mig bakom Peters prognos. På torsdag den 18 november kommer E-barometern för tredje kvartalet ut med tema Black Week och Julhandel. Den kommer även att innehålla en uppdaterad formel för årets julhandel (nedan är från förra årets Q3 rapport) så håll ögon och öron öppna.

Ehandel.se: Ikea tar sitt second hand online.

https://www.ehandel.se/ikea-tar-nya-konceptet-online-vi-har-lart-oss

Market bakom betalvägg: Pär Svärdson och Kristina Lindhe intervjuas om deras entreprenörsresa och delar med sig av sina bästa råd.

https://www.market.se/retailtrender/guide/serieentreprenorerna-avslojar-vagen-till-framgang-har-ar-deras-basta-tips/

Dagens Logistik: Nästa år kommer Apotea att erbjuda emissionsfria leveranser. Bra artikel och mycket bra att Pär ställer krav på utveckling, saknar dock krav på snabbare infrastrukturutbyggnad av ex laddstolpar.

https://dagenslogistik.se/apotea-vi-kommer-erbjuda-emissionsfri-leverans-nasta-ar/

CNBC: För er som likt mig följer direkt till konsumentbolagen är det intressant att Casper efter en kort sejour på börsen nu lämnar offentligheten.

https://www.cnbc.com/2021/11/15/mattress-maker-casper-to-be-taken-private-by-pe-firm-durational-capital.html

Seattle times: Intressant artikel om Amazons prispolicy i US och fotot till artikeln är häftigt och illustrativt mycket bra.

https://www.seattletimes.com/business/amazon/amazon-pushes-for-lower-prices-that-could-be-bad-for-shoppers-everywhere/

I sista sekunden såg jag det här i Dagligvarunytt bakom betalvägg som jag blir sugen att läsa men tyvärr har jag ingen prenumeration.

"E-handelns tillväxt slår inte alls mot dagligvaruhandeln. Butikerna är fler – och totala butiksytan utökats rejält. ”Aktörerna har länge prioriterat större etableringar”, säger HUI:s analytiker Per Andersson.

https://www.dagligvarunytt.se/ekonomi/kartlaggningar/butikerna-blir-fler-och-ytorna-vaxer-prioriterat-storre-etableringar/

Avslutningsvis måste jag få göra lite reklam för ett nytt event i Borås. Ska bli kul att få ta på sig boxningshandskarna 🙂 

https://checkoutboras.se/

Arne Andersson
arne@ehandel.se