Ehandel.se: Upprörda reaktioner från handlare om hårdmarknadsföringen av så kallade Blancolån och revolverande krediter.
https://www.ehandel.se/e-handlarna-rasar-over-qliros-kreditreklam-upprorande
och mycket vältajmat så släpptes nytt avsnitt av Ehandelstrender eTalk i samarbete med Postnord nu på morgonen där Patrik Müller från Nets är gäst.
Ett avsnitt ni inte får missa. Ett av de bästa Ehandelstrenderavsnitt någonsin om ni frågar mig.
SvD:s granskning av Qliro, Klarnas vision om att slopa delbetalningar, Swish allt viktigare och hur kommer julhandeln att bli i år är ämnen som tas upp.
https://open.spotify.com/episode/48LXk7u6Kzm2L96caCiplE?si=upwr-Sc3QVe-3W2s9qiIBQ&dl_branch=1
Dansk Erhverv: Första halvåret för dansk e-handel summeras.
"En vækst på svimlende 26 % og et forbrug, der nærmer sig 100 mia. kr. på seks måneder".
Modern retail: The B-to-B marketplace opportunity. Måste läsning för er som definierar er som B-B och tycker jag.
"In terms of pure revenue, B-to-B is also a much bigger opportunity, given that most of the items a business might buy through Amazon are ones they need to buy in bulk. That will likely accelerate in the coming years as B-to-B e-commerce sales themselves balloon. Although wholesale purchases have typically happened in person, at big trade shows or through physical product catalogs, digital wholesale marketplaces have increasingly gained traction — and significant amounts of funding — for taking an e-commerce-first approach to B-to-B".
https://www.modernretail.co/platforms/amazon-briefing-the-b-to-b-marketplace-opportunity/?
PPT: För er som vill hålla koll på vad som händer i den exploderande paketboxvärlden.
"One of the biggest challenges facing locker networks today is finding a location so, in a sense, the old statement that it is all about ‘location, location, location’ has never been more true… except now, it’s also about finding a location at all".
Breakit: Fantastisk utveckling av Maya Delorez. 👏
https://www.breakit.se/artikel/30097/maya-delorez-rusar-mot-100-miljoner-jag-ar-valdigt-svarflortad
Charged: Senaste nytt gällande brittiska handlare vs Shein. Jag kommer nog att få anledning att återkomma med det här temat i framtida frukostspaningar.
NYT: Kommer ni ihåg Googles försök med smarta glasögon? Om inte så gör det ingenting för här kommer RayBan/Facebook med med något som är betydligt mer intressant. Klicka gärna på länken nedan och se testet som NYT reporter gjort.
"On close inspection, I found the frames house two cameras, two micro speakers, three microphones and a Snapdragon computer processor chip. They also come with a charging case that plugs into any computer via USB-C cable. On a full charge, the glasses can be used for roughly six hours".
"For me, that was a sticking point. What do the people around me think when they hear me utter, “Hey, Facebook, take a photo”? Can I still look cool doing that? Can anyone?
https://www.nytimes.com/2021/09/09/technology/facebook-wayfarer-stories-smart-glasses.html
Tips på intressant läsning:
lek&baby revyn(ni måste vara medlem för att få tillgång till numret).
I senaste numret finns en stor artikel om Lekia Jag har har inte haft stor tro på den fysiska leksaksbranschen men jag måste nog kapitulera för att Lekia har gjort det riktigt bra och med varsam hand skyndat sakta men säkert med sin satsning på ehandel och nu drar igång C/C i full skala.
Lekias grundstenar och förmodligen nyckeln till deras framgång är enligt de själva de enskilda handlarnas passion, importen och de egna märkesvarorna.
Så när jag under årens lopp har varit fundersam på den låga e-handelstillväxten för kategorin i E-barometern så är det väl bara att konstatera att den upplevelse det är att handla leksaker och andra barnrelaterade produkter i fysisk butik verkar slå den digitala upplevelsen.
Marsnumret av Resumé: Försök få tag på numret (länk längre ner). Mycket intressant lång artikel om UX dilemmat. "Vi har UX-designat oss fram till den sömlösa användarresan. Med en A/B testad knapp som garanterar en konvertering. Men varför är det så tråkigt? Citat av Leon Nudel.
Dessutom tänkvärd analys av Åhlens vilsna varumärkesresa. "Nyckeln ligger i att tydliggöra för kunderna vilken nytta man tillför" säger retailexperten Magnus Ohlsson.
Jag tror personligen att Åhlens har en framtid. Se bara på hur Amerikanska Target har lyckats och som även Magnus relaterar till i artikeln. Och nu satsar även Amazon på fysiska varuhus, men utan en stor investering i e-handel kommer Åhlens ha mycket svårt för att lyckas.
https://www.resume.se/kommunikation/media/nytt-nummer-av-resume-varfor-ar-ux-design-sa-trakig/
Svensk Bokhandel: – "Jag är en budbärare. Ibland kommer jag med mat och ibland kommer jag med en arbetarskildring. Så länge någon betalar mig kan jag bära en önskad maträtt eller ett vittnesmål", skriver Anders Teglund i ett mejl till SvB".
https://www.svb.se/nyheter/fa-cykelbudet-hemkord-av-forfattaren-sjalv
Handelsrådet: Det är väl bara att anmäla sig till detta som handlar om kritiska komponenter för framtidens omnikanal-logistik.
Joakim Kembro borgar för att det här kommer att vara bra.
https://handelsradet.se/aktiviteter/varans-vag-trendspaning-2/
På tal om utmaningarna med kaoset i den den globala försörjningskedjan så började det spruta in SMS när jag körde ner från Mora igår kväll från två logistiknördsvänner som får vara anonyma 🙂
Håller ni med dom?