ANNONS

Brandfackla från tre stora fack, Man måste leverera säger Patrik och shadow inflation

ANNONS

Svd: "Förbjud gratis frakt i e-handeln" och inför en lagstadgad avgift för frakt och retur.  Ja det det skriver ordförandena för Handels, Seko och Transport på Svd debatt idag.

Ska bli spännande att följa kommentarerna efter det utspelet. Själv kommer jag säkert att tycka något men har knappt vaknat ännu så det får vänta ett tag.

https://www.svd.se/debatt

Dagens Industri bakom betalvägg: "Man måste leverera" Patrik Frisk CEO för Under Armour är en riktig vinnarskalle. Inspirerande intervju i Dagens Industri.

För oss svenskar är han kanske en doldis men i US är han definitivt inte det och jag är faktiskt lite stolt att vi fick över honom som talare på vad vi då kallade E-handelsforum 2018 och där Patrik gjorde ett oförglömlig presentation och jag har faktiskt en stående inbjudan från Patrik att komma på studiebesök i Baltimore. Kanske dags för det snart.

https://www.di.se/nyheter/svensken-leder-ett-av-varldens-storsta-sportbolag-inte-bra-pa-sma-bolag/

Market: Är Shein manipulativa eller är de bara bättre än alla andra att utnyttja säljknep till det yttersta?

https://www.market.se/handelsplatser/digitala-handelsplatser/kinesiska-modejatten-pekas-ut-som-den-mest-manipulativa-e-handlaren/

American Shipper: "Shadow inflation"  under Covid. Det är värre än ni tror. Mycket intressant artikel.

A pre-COVID example of shadow inflation: the infamous Lay’s potato chip incident of 2014. Lay’s intentionally included about five chips less per bag, lowering content from 10 ounces to 9.5, yet still charged $4.29 per bag, meaning customers were paying (and Frito-Lay was making) 5.3% more per ounce of chips.

https://www.freightwaves.com/news/shadow-inflation-shipping-costs-are-up-way-more-than-you-think

Shoptalk: Shoptalk organisationen levererar alltid på sina event och för er som är det minsta intresserade av SC kan det här vara något att anmäla sig till.

https://supplychain.retailmeetup.com/welcome?utm_content=184988950&utm_medium=social&utm_source=twitter&hss_channel=tw-1202252881

The Verge: "Pinterest TV is the platform’s answer to live shopping. Since Pinterest is already built around displaying products that users might want, it only makes sense to expand from shoppable pins to engaging live shopping experiences".

https://www.theverge.com/2021/11/1/22754168/pinterest-tv-live-shopping-experience

eMarketer: Amazon har över 40 % marknadsandel på ecommerce i US.

Ehandel.se: Alltid lika roligt att läsa om Partykungens framgångar.

https://www.ehandel.se/partykungen-overlevde-arets-succefest-salde-for-75-miljoner

Avslutningsvis en tänkvärd tweet från Tom Goodwin

Arne Andersson
arne@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap