SvD: Tre för mig intressanta artiklar i dagens tidning.
1. Musti Group där Arken Zoo ingår går riktigt bra visar deras delårsrapport men svårt att utläsa hur e-handeln i gruppen går.
"Store sales increased by 21.5% to EUR 59.3 million, driven by an increased number of stores and strong like -for -like store sales growth especially in Sweden and Norway. • Online sales accounted for 24.4% (23.7%) of total net sales in Q2. Online sales growth was strong in Finland and Norway". Har jag rätt när jag påstår att den här kategorin har svårt att riktigt slå igenom med e-handel?
https://www.mustigroup.com/investors/reports-and-presentations/
2. Hövding: Bra försäljning men fortsatt förlust. "Våra onlineåterförsäljare har tagit marknadsandelar från de fysiska butikerna vilket bidrar till, att det trots restriktionerna, är ett bra kvartal. Även vår egen online försäljning påverkas positivt under kvartalet". Jag tror Hövding kommer att intensifiera "Direct to consumer" försäljningen för att därigenom öka marginalen och vända förlust till vinst.
3. Svensk chef i toppen hos Mercedes: Hon tror på självkörande bilar om 10 år men verkar mer orolig över att infrastrukturen inte hänger med när transformeringen från diesel till bland annat el går i rasande fart.
Politiker och andra företag måste också få fram mycket mer grön el och vätgas än vad som finns tillgängligt i dag. Och det måste till nya elledningar, gasnät, laddplatser med mera.
– Infrastrukturen är en stor fråga och det krävs mycket investeringar där.
https://www.svd.se/svensk-chef-sjalvkorande-lastbilar-om-tio-ar/i/senaste/om/naringsliv
Mer infrastruktur
Ehandel.se: Intressant intervju med Postnords e-handelschef Peter Hesslin som ger perspektiv, insikt och betydelse på paketbox utrullningen i Sverige.
"Allt handlar om att komma så nära som möjligt och att erbjuda en mångfald av olika alternativ".
https://www.ehandel.se/postnords-besked-i-skapkriget-rent-principiellt-ar-svaret-inte-nej
Market: Smart av Matsmart att satsa på egna varumärken och därigenom kunna få ut en högre marginal. Jag kan tänka mig att konsumenten inte är beredd att betala så mycket för produkter med "kort datum"
https://www.market.se/nyhet/matsmart-satsar-pa-egna-produkter-lattare-att-bestalla-fran-oss
New York Times: Igår kväll läste jag den här fascinerande och hårresande mardrömmen. Skulle det här kunna hända i Sverige? (jag hoppas inte artikeln ligger bakom betalvägg)
https://www.nytimes.com/2021/05/02/business/vitaly-borker-online-retail.html?searchResultPosition=1
Business Sweden: Ett av två teman i E-barometern Q1 som släpps senar i maj kommer att vara utlandshandel, det kan därför vara intressant att anmäla sig till den här utbildningen.
HUI: För er som med intresse läser mina frukostspaningar men som vill ha ännu mer fördjupning kan det här webbinariet vara intressant.
https://magnetevent.se/Event/handelns-roll-i-en-post-pandemisk-varld-41958/
Jag kan även passa på att själv erbjuda mina tjänster som föreläsare om ni vill ha mer "Trender, Fakta, Analys.
Bilden är från gårdagens föreläsning hos Teknikmarknad.se där jag pratade om behovet av samordnad infrastruktur för att e-handeln skall fortsätta att utvecklas.
Allt för idag, imorgon kommer ingen spaning då jag har en privat sak jag måste göra tidigt imorgon bitti, men vi hörs på fredag igen.
Arne