Dagens opinion: Aller media satsar på E-handel."E-handel bygger precis som vår medieaffär på att veta vad målgruppen vill ha och att vara relevant. Shopping på nätet domineras av kvinnor och vi når och förstår Sveriges kvinnor. I vår medieaffär har vi starka verktyg, vi har relationerna och vi har kanalerna. Varje år når vi tre miljoner kvinnor över hela Sverige".
Min kommentar: Har på känn att den här satsningen kan bli lyckosam.
På tal om relevant och att förstå målgruppen.
DI Digital: Verdane köper in sig i Voyado.
"Plattformen hjälper företag att identifiera sina mest lönsamma kunder, genom att förstå vilka varor som bäst tilltalar målgruppen. Men det handlar minst lika mycket om att att personanpassa kommunikationen och på olika sätt belöna trogna konsumenter."
E-handel med träningskläder är glödheta. Frågan är om hur länge det här racet kommer att hålla i sig.
Breakit: https://www.breakit.se/artikel/28780/de-ar-pa-vag-att-kopa-miljardbolaget-stronger-altor-ute-i-leken
Ehandel.se: "Ambitionen är att inspirera till nya smakupplevelser och göra vägen från jord till bord kortare och enklare". Om Padel och träningskläder är stekhett så tror jag att det här kommer att bli stekhett framöver.
https://www.ehandel.se/fran-ica-handlare-till-e-handlare-nu-firar-han-over-2500-order
Min kommentar: Småskaliga producenter till de stora dagligvarukedjorna ligger långt bak i näringskedjan och måste flytta fram sina positioner och intressera sig mycket mer för "DTC" Heja Gustav Dellback, säger jag.
Retailomania: En av sveriges främsta retailexperter har har funderat och tänkt till igen. Mycket läsvärt.
https://www.retailomania.se/framtidens-etableringsstrategi-och-last-mile-som-hot-och-mojlighet/
En sak jag noterar i magnus text är Clas Ohlsons så kallade feeder stores.
- Feeder stores – ett begrepp jag fångade upp när Detaljhandelspodden hade besök av Clas Ohlson och där vi fick reda på att ett antal lite större butiker fungerade som framskjutna logistikpunkter för ehandeln och där man använde last mile-aktörer för att distribuera e-handelsorder i en radie runt dessa butiker.
Jag tycker det är en kanonidé från CO eftersom jag är övertygad om att Microlager har framtiden för sig men det är lite oroande när jag läser i tidningen Market att de har problem att hinna med.
https://www.market.se/nyhet/clas-ohlson-har-svart-att-hinna-med-nar-manga-vill-handla-online
Jysk sa samma sak förra veckan och jag undrar varför de har svårt att hinna med. Företag som Jysk och CO borde ha resurserna och tekniken att hinna med.
Nej nu måste jag sluta om jag ska hinna till en studio och hålla föreläsning kl 08.00
Vi ses imorgon onsdag
Arne