Är det nu, i spåren av pandemin det händer? Vadå? Att AI och AR får ett genombrott inom handeln. Väldigt intressant är i alla fall den här artikeln i Fortune.
(Tack Stefan Borensjö Sas Institute för tipset)
Recode: Amazon betalar 10 miljarder dollar för exklusiv rätt att streama Amerikansk fotboll. "this is a commitment to show 15 games a season, exclusively for Amazon Prime subscribers in the United States" . Min analys är att när Amazon lanserar Prime i Sverige kommer de säkert även att ge sig in i sportsändningsrättigheterna även här.
https://www.vox.com/recode/22338794/amazon-nfl-10-billion-tv-analysis
Mer Amazon
CNBC: Det är total tystnad i media när det gäller hur det går för Amazon i Sverige men i US skrivs det desto mer. Även här har både jag och andra skrivit och spekulerat om att Amazon är ganska små inom segmentet kläder/skor men den här artikeln säger något helt annat.
Min analys/kommentar är att handlare bör hålla väldigt stor koll på vad Amazon gör inom inom området. Tror inte man ska underskatta möjligheterna för svenska brands att pröva lyckan att sälja på Amazonplattformen i exempelvis Tyskland.
Varumärken hakar på NFT trenden: Förgyll toabesöket med en digital toarulle på väggen. https://rarible.com/charmin
Vad är NFT (Non -fungible token) Det kan ni läsa in er på här: https://www.breakit.se/artikel/28244/vad-ar-nft-och-hur-koper-man-det-har-ar-en-guide-till-kryptoboomen
Min kommentar: Jag kommer aldrig att ge mig in i detta utan jag kommer även fortsättningsvis köpa "gammelkonst" 🙂
Sportfack: "Nike går sin egen väg - vänder många återförsäljare ryggen" skriver sportfack i sin rubrik. Nike ruskar om ordentligt med sin DTC strategi. Jag är inte förvånad. Nikes CEO John Donahoe som tidigare var CEO på Ebay sa på en konferens jag var på i US för flera år sedan: "If you dont have an AI strategy you are going to die" Jag tror inte John har glömt vad han sa då utan tagit med sig detta till Nike och vill nu ta kontroll på datan och direktkommunicera/sälja till slutkonsumenten istället för att gå genom för många mainstream återförsäljare. Det möjliggör även en mycket snabbare produkt och affärsutveckling tror jag.
Market: Michael Dahls kundempatiindex har kommit och visar att det blir viktigare och viktigare för handlarna att visa förståelse och medkänsla med konsumenterna.
Så här säger Naturkompaniet som vann Empati Grand Prix 2020 i kategorien Sportfritid:
"Empatin bygger på vår passion för natur och friluftsliv. Den för vi hela vägen ut i all kommunikation – och att det kommer inifrån och från hjärtat och inte är något “ålagt” märker kunderna i kontakten med medarbetarna i våra butiker. Det handlar om värderingar som är väldigt väl grundade i Naturkompaniet".
Min kommentar: Att förmedla en känsla och ett äkta syfte med det man gör kommer att skapa tillit från från konsumenterna och därmed även framgång.
Avslutningsvis
Ehandel.se: Ni som missade att läsa artikeln med PostNords hållbarhetschef om att minska luften i paketen, gör det är ni snälla.
https://www.ehandel.se/den-tuffa-kampen-mot-luft-i-paket-mer-komplext-an-vi-anade
Klockan 14:00 idag fredag den 19:e hoppas jag vi ses på Clubhouse där jag och Peter Hesslin gärna diskuterar med er om att minska luften i paketen.
(Saknar ni invitation till Clubhouse så skicka ett meddelande på Linkedin till mig så ordnar jag det)
https://www.joinclubhouse.com/event/xkrk5lYG
Ha en fantastisk fredag.
Arne