E-handelsleverantören Ingrid meddelar idag stolt att man trots tuffare tider nu tar in 100 miljoner kronor i en “sen såddrunda”. Rundan leddes av Schibsted Ventures men även BLQ Invest, SEB och Verdane deltog.
Jag är naturligtvis glad att kunna dela den här nyheten idag. Vi går mot tuffare ekonomiska tider, och den här investeringen ger oss kraft att fortsätta utveckla våra produkter för att hjälpa e-handlare jobba med leveranser som en konkurrensfördel. Det finns stora möjligheter att tjäna pengar på leveranserna, kunderna är beredda att betala för att få sina varor levererade på det sätt de önskar, säger Piotr Zaleski, vd och medgrundare av Ingrid, i ett uttalande.
Ingrid är en form av TA-system och man kallar sig själva för en "Delivery Platform". Stort fokus har dock alltid legat på själva e-handelskassan och att göra det friktionsfritt att välja leveransalternativ.
Genom Schibsteds långa erfarenhet av både distribution och att bygga och skala digitala konsumenttjänster kommer vi kunna stödja Ingrid-teamet i deras vision, där kunden i ännu större utsträckning får möjlighet att själv anpassa både leveranser och returer efter sina behov. Förutom kapitalet så kommer vårt erfarna venture-team aktivt stödja företaget i att nå sina ambitiösa mål för tillväxt och hållbarhet, kommenterar Kajsa Gatenbeck, Investment Manager på Schibsted Ventures.
Bolaget drog igång för sju år sedan och har sedan dess hanterat mer än 90 miljoner e-handelsorder. Bland kunderna finner vi stora företag som Adlibris och Apotek Hjärtat.