ANNONS

Inget rekordkvartal för Lindex: "Nådde inte extraordinära resultat"

Lindex vd Susanne Ehnbåge

Valutaeffekter och kostnadsökningar drar ner vinsten.

ANNONS

Lindex är här med en rykande färsk delårsrapport igen. Och den här gången gäller det årets tredje kvartal.

Klädkedjan har levererat ett pärlband av lysande kvartalsrapporter – och även den här gången ökade försäljningen. Omsättningen ökade med 1,1 procent i lokala valutor och med 3 procent i svenska kronor.

Vi fortsätter vår fina försäljningstillväxt och når Lindex högsta försäljning för tredje kvartalet. Att vi ökar både i våra fysiska butiker och i våra digitala kanaler är ett fint bevis på vår förmåga att möta våra kunders behov och önskemål samt att vårt erbjudande står sig starkt trots den utmanande omvärldssituationen, kommenterar vd:n Susanna Ehnbåge.

Stärkt kundbas

Finska ägaren Stockmankoncernen särredovisar dock inte Lindex försäljningssiffror, på kvartalsnivå. Men hela koncernens omsättning uppgick under Q3 till 244 miljoner euro (238), en ökning med 4 procent från i fjol, räknat i lokala valutor.

Lindex försäljning i fysiska butiker växte med 0,7 procent, medan den online var upp med 0,4 procent. Online-försäljningen stod för 17,8 procent av Lindex totala försäljning.

Vi har fortsatt stärka vår kundbas och attraherat 775 000 nya medlemmar och online-kunder hittills i år och har nu hela 5,4 miljoner registrerade kunder som vi har en fin möjlighet att fortsätta bygga långsiktiga relationer med, säger vd:n Susanne Ehnbåge.

Inga rekordsiffror

Lindex EBIT-vinst landade på 219 miljoner kronor. Det var en nedgång från 301 miljoner i fjol. Men det är en rejäl uppgång från 2019 då EBIT landade på 123 miljoner.

Vi redovisar ett starkt resultat för perioden, där vi är kraftigt över 2019 års nivåer, men vi nådde inte förra årets extraordinära resultat för tredje kvartalet. Den kraftigt försvagade svenska kronan har medfört lägre marginaler, skriver vd:n och fortsätter:

Vi har inte kompenserat för detta fullt ut då det är av stor vikt för oss att vårt kunderbjudande har ett högt prisvärde. Vårt resultat påverkas också av våra kraftfulla satsningar där vi, i linje med vår långsiktiga strategi, investerar för vår fortsatta globala, digitala och hållbara tillväxt.

LÄS ÄVEN: Rekordår för Lindex: ”Bästa resultatet någonsin i vår historia”

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap