ANNONS

Ingen tillväxt för Purefun - men egna varumärken gav klirr i kassan

Michael Ahlén, grundare och avgående vd på Purefun Group

Nu väntar förvärv i jakten på 400 miljoner.

ANNONS

Purefun Group har släppt siffrorna för det andra kvartalet, augusti till oktober, i sitt brutna räkenskapsår 2023/2024. E-handelskoncernens nettoomsättning skrivs till 50 miljoner kronor, oförändrat jämfört med samma period i fjol.

LÄS ÄVEN: Grundaren lämnar som VD – e-handelschefen tar över

På sista raden pekar det däremot uppåt. EBITDA-resultatet tickade in på 5,5 miljoner kronor, mot 1,7 miljoner under det andra kvartalet föregående år.

E-handeln hade generellt ett utmanande kvartal. Vi håller omsättning oförändrad och vi är glada att våra kostnadsbesparingar har gett effekt. Dels har vi optimerat våra rörliga kostnader samtidigt som vi haft färre kampanjer, och de kampanjer vi kört riktar vi främst mot våra egna varumärken som har bättre marginaler, säger Purefuns grundare och avgående vd, Michael Ahlén, i en kommentar.

Egna varumärken

Satsningen på egna varumärken är något som kommer att utökas ytterligare under det kommande året. Målet är att åtminstone fördubbla bolagets inköp från Kina, vilket kommer bidra till en förstärkt marginal.

Och det här är något som kommer att falla på Ahléns bord framöver. I februari lämnar han över vd-rollen till koncernens nuvarande e-handelschef Tobias Fransson, för att själv anta rollen som CFO.

Mitt fokus kommer särskilt att ligga på att leda och utveckla vår strategi för företagsförvärv och investeringar, samt att expandera vår verksamhet genom att intensifiera vårt samarbete med tillverkare i Asien.

Förvärv att vänta

Purefun har ett uttalat mål att öka bolagets omsättning till 400 miljoner kronor. När målet ska uppnås talar man dock inte öppet om, men det ska ske med hjälp av strategiska förvärv. Och det första kan ske inom kort.

Som en ledande aktör inom e-handelssektorn, är vi inte bara engagerade i att driva och förvärva e-handelsföretag, utan tar nu ett strategiskt steg framåt genom att även investera en del av vårt kassaflöde i innovativa e-handelsbolag med hög potential, säger Michael Ahlén och fortsätter:

Vi förblir trogna vår princip om selektivitet, med fokus på de bolag som har påvisat sin framgång och potential, och som drivs av ett riktigt bra team. Vi kommer inom kort avisera den första investeringen som bolaget gör.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se