Kanske är ni flera som kommer att känna igen er i den här beskrivningen av e-handelns fantastiska värld? För mig är e-handelsbranschen som en högljudd skolklass med många viljestarka, ifrågasättande elever. Den har vässat talanger genom att ständigt bli jämförd med den duktiga klassen, Handeln. Klassen har odlat en vilja och uthållighet genom många obekväma timmar med kniven mot strupen. Den har blivit van att ifrågasätta gamla strukturer.
Personligen har jag älskat denna tuffa jargong - även om jag ibland fått en armbåge i magen och kippat efter luft. Den har gjort oss starkare. Och jag skulle ljuga om jag inte medgav att jag har känt segerns sötma när vi har fått rätt trots protester från ”andra klasskompisar”. Jag minns till exempel kommentarerna om att Anton Malmberg och Joel Falck bakom Muminmuggarna skulle stå på scenen på Nordic eCommerce Summit. För ”vad visste dom om e-handel?”. Eller när Pär Svärdson vann sitt första pris hos oss och jag fick höra långa utläggningar om att sajten inte ens var responsiv eller mobilt anpassad. Eller när många gruffade åt Kreditor som vågade sticka ut hakan och säga att de skulle in i Tyskland. ”Lite ödmjukhet vore minsann klädsamt!” Vad var det jag sa? tänker jag idag.
Dreven tär på vår kära e-handel
Men lika många gånger har jag haft fel och uppskattat att vi har haft så högt i tak i vår klass. Klarna, Tictail, Fyndiq, Apotea, Kitchentime, Dibs, PostNord, Bring är alla exempel på företag eller klasskompisar till oss som skapar uppmärksamhet för att de gör något bra och sticker ut hakan. De bygger legitimitet för branschen och gör att människor som står utanför den inte ENBART tycker att vi är bångstyriga och utmanar beprövade affärsstrukturer. Exemplen ovan är viktiga också för att de handlar om företag som har stått på barrikaderna och fått utrymme i media. Det har varit viktigt för oss alla och banat väg för e-handelns expansion. De har på så sätt enat oss och har blivit ambassadörer för branschen.
Vilka är då de människor som betraktar e-handeln utifrån? Förutom kunder är det också politiker eller media som i allra högsta grad påverkar e-handeln över tid. Hur de uppfattar oss och vad de gör för att övertala andra att ta på sig samma glasögon - det oroar mig. Vi har genom åren, särskilt kring jul, sett rubriker i media som handlar om hur man undviker att bli bedragen, ID-kapad, lurad av utländska bluffsajter, försenade julklappar på grund av oseriösa e-handelsbutiker, och så vidare. Klarna och PostNord har fått sig rejäla kängor där drevet bara har accelererat till en enda osaklig röra.
Underton av oseriös bransch
Vad är problemet med det? Särskilt om vi inte jobbar på Klarna, PostNord eller någon av de e-handlare som blivit uthängda under julhandeln? Jo, undertonen i dessa artiklar säger att e-handeln fortfarande är en oseriös bransch och att den inte är att lita på. Det är ett problem för alla oss som jobbar inom e-handeln eftersom det påverkar så många olika delar. Inte bara konsumenterna utan också vilka som faktiskt vill sälja på nätet.
Förfarandet i media har sett ut ungefär så här:
1. Någon blir uthängd
En artikel slår ner som en bomb. Det finns sanning i artikeln men en del är också en kraftig överdrift.
2. Vi andra är tysta
Många av oss har en känsla av att den här journalisten har mer på lager och vi väntar på nästa steg, alternativt på att obehaget ska gå över.
3. Fler artiklar släpps
Nu är korrekt underbyggda fakta och information ett minne blott och nu peppras ”objektet” från alla håll. Citat från än den ena än den andra tas med i cirkusen och ingen, INGEN, ifrågasätter dem.
4. Någon från ”oss” spär på mediedrevet
Som en tonartshöjning i Melodifestivalen kommer nu en aktör som representerar oss in och lägger till ytterligare en dimension. Aktören meddelar också att denna har försökt komma till rätta med problematiken långt innan det uppmärksammades i media. Nu är alla tvivel hos allmänheten, om att mediedrevet är en överdrift, bortröjda.
5. Någon som redan är ansatt och pressad får representera oss alla - ensam!
Den ansatte har förmodligen en känsla av uppgivenhet, hur mycket hen än försöker förklara, försvara och försäkra om goda motiv så biter inget. Den ansatte som har fullt sjå att hänga med i alla anklagelser blir förmodligen inte den bästa representanten för e-handel och för en mer nyanserad version.
6. Media hittar något annat av intresse och drevet drar förbi
Förtjänar vi aldrig kritik då? Jo, självklart! Men med korrekt underbyggda fakta. I alla de fall, som vi sett i media, har det funnits sanning. Men när information blandas med allt möjligt, alltså där päron, äpplen, bananer blandas i en enda stor fruktsallad, vet ingen till slut vad grundfrågan är. Då ser hela branschen rörig och labil ut. För någon som är pressad och ska försvara tio olika saker på en fråga kan INTE få rätt!
Vi behöver någon som kan ge rätt bild
Ta drevet mot PostNord som exempel. Där blandades uppgifter i en salig röra - uteblivna paketleveranser och chaufförer som kastade paket blandades med försvunna räkningar som gick till kronofogden, uppgifter om en chaufför som inte fick stanna som PostNord-anställd på grund av epilepsi blandades med information om en ledning i kris, en osynlig koncerndirektör och brevinkast som blev brevlådor och flyttades så de boende fick gå en bit för att hämta sin post.
En vanlig läsare, som inte har PostNord som sitt största hobbyintresse, kan inte se hur saklig information blandas med osaklig, hur spekulationer blir fakta. Resultatet blir att det är omöjligt att till slut se vad som är korrekt och icke korrekt fakta. En enda soppa som gör att den som blir utsatt i värsta fall vill slå ifrån sig ALL kritik - även den som kanske är berättigad.
Så vad behöver vi? Vi behöver ha en representant som korrigerar och ger en mer rättvis bild. Någon som säger: ”Ja, det finns vissa saker vi måste komma till rätta med men det finns också den här aspekten som ni måste ta i beaktande. Och jag är säker på att vi kommer lära oss av det här. E-handel har uppstått för att tillgodose konsumenters behov ännu bättre - och det har vi lyckats med på rekordtid. Vi lär oss och vi går ständigt framåt!”
Priser viktigare än att driva utveckling?
Denna instans borde över hela året jobba gentemot journalister så att vi har en kanal som på riktigt kan leverera en mer nyanserad bild. Denna instans kan plocka fram RÄTT representanter för branschen. Representanter som kan ge en rättvis bild, skapa en känsla av att vi har koll på problematiken och att vi jobbar på den tillsammans. Den ska också följa upp så att det säkerställs att informationen kommer ut i media när åtgärder har vidtagits.
Finns den rösten hos någon av oss? Jag vill påstå att den finns hos många. Men vi prioriterar mest att driva mer lokala frågor. Det känns stundom som om det har blivit viktigare att utnämnas som en e-handelsstad än att verkligen göra insatser för att bevisa att ”staden” driver e-handelns utveckling framåt. Det blir särskilt tydligt när ingen av oss bryr sig om (eller ens vet om) vem som tycker sig ha rätt att titulera en stad på det sättet. Men diskussionen tyder på att det finns röster som gärna jobbar i ett större sammanhang.
Upp på barrikaderna!
Så mina kära ”klasskompisar”: Låt oss fortsätta ha högt i tak - bara kritiken är saklig och konstruktiv. Frågan är vem som ska vara den enande kraften och som på riktigt kan klara av en så stor uppgift. Särskilt när vi låter informella ambassadörer som till exempel Klarna eller PostNord stå ensamma när stormen viner. Men tänk efter, kanske tröttnar de på att vara ambassadörer. Vad skulle konsekvensen bli av det? Jag är övertygad om att vi behöver flera ambassadörer i klassen framöver. Håller du med? Då behöver du snabbt som sjutton uppmuntra dem som tar striden. Innan de tröttnar och blir tysta. Eller blir ambassadörer för tech- eller startup-communityn, eller något annat område där de känner sig mer uppskattade.