E-handlaren Söder Sportfiske är här med sina siffror för det fjärde kvartalet. Den här gången var nettoomsättningen upp med 0,6 procent till 49,8 miljoner kronor.
Vi avslutar året med ett finansiellt ljummet kvartal, men med stora operativa framgångar. Sportfiskemarknaden i Sverige befinner sig i ett speciellt läge där utslagningar och aggressiva satsningar sker parallellt. Flera av de aktörer som länge varit bland våra tydligaste konkurrenter har under året gått omkull eller lagts ned samtidigt som ett par andra spelare annonserar och rabatterar aggressivt, skriver bolaget vd Jonas Franzén i rapporten.
"Up and running"
Resultatet backade samtidigt till -300 000 kronor, medan resultatet per aktie tickade in på -0,15 kronor (-0,14).
Vad gäller kvartalets resultat så ska det noteras att vi tagit engångskostnader kopplat till flytten på 0,6 miljoner kronor så det underliggande resultatet är marginellt starkare än i fjol, konstaterar vd:n och fortsätter:
Vi är nu helt "up and running" i våra nya lokaler och ser fram emot att successivt utvinna finansiella och kulturella synergier med Fishline och aktivera de effektivitetshöjande åtgärder vi planerat för. Vi har nu, lite slarvigt uttryckt, dubblat ytan till samma kostnad och en lokal som är mycket mer välanpassad för vår verksamhet.
Köpte konkurrent
2021 köpte Söder Sportfiske flugfiskenischade Fishline och nu ska sammanslagningen i stort sett vara klar.
På tal om Fishline så har vi under Q4 även genomfört migreringen till samma e-handelsplattform som övriga sajter i bolaget. Det sista steget är att flytta in alla Fishlines produkter till vårt nya gemensamma lager. Sammantaget är detta projekt som vi har planerat för ända sedan förvärvet i november 2021 men med ett litet team och höga målsättningar sett till lönsamhet så tar sådana här saker tid. Nu är vi äntligen snart i mål och kan börja agera mer framåtlutat igen.
LÄS ÄVEN: Efter förvärvet – nu sväljer jätten sin forna konkurrent