Gillamarkeringar eller "likes", som det också kallas, på sociala medier är något som har stort värde för dem som jobbar med influencer marketing. Under de senaste två till tre åren har dock en diskussion om att dessa ska försvinna eller döljas pågått. För företag som kräver spårning av engagemang och konvertering kan detta sätta käppar i hjulen. Andra menar att det kan motverka en stor del press som på senare år lett till psykisk ohälsa.
Instagram har under 2019 gömt antalet gillamarkeringar hos vissa profiler eller under vissa inlägg, som ett test. Plattformen har dock nyligen återaktiverat synligheten och istället gett användare möjlighet att själva välja om de vill visa eller dölja antalet likes på sin egen eller andras profiler. Enligt Instagrams egna undersökning ska dock endast en liten andel ha valt att dölja detta. Det rapporterar Techcrunch.
En liknande funktion testas just nu även för kommentarsfältet. Tanken är alltså att användare själva kan välja att ha ett flöde som endast består av bilder och tillhörande beskrivning, eller om man vill ha detta plus kommenterar och gillamarkeringar. Facebook, som äger Instagram, är också på gång med liknande funktioner.
Alla ovan nämnda val är dock fortfarande i en testfas, men på olika nivåer. Anledningen till att man nu låter varje användare att välja sina preferenser själv kommer just efter att företag som arbetar med influencer marketing ska ha uttryckt att detta påverkar deras affärer. Instagram, som gör detta i syfte att minska psykiska påfrestningar, söker därför efter en modell som kan passa alla parter. Det skriver Techradar.