E-handlaren 123ink.se har ingen astronomisk tillväxt år till år, men de växer med vad som ser ut att vara väldigt mycket kontroll. Från starten 2014 har man varje år tagit ett ordentligt steg uppåt och nått nya mål med lönsamheten i behåll, för det mesta.
Nu har företagets siffror för 2021 trillat in och försäljningen steg med lite över 20 procent till totalt 105 miljoner kronor. Rörelseresultatet landade samtidigt på nära 11 miljoner kronor.
Företaget hade hoppats på lite mer, men är ändå nöjda, berättar landschefen Adnan Kusmic Brejding för Ehandel.
Vi är nöjda över siffrorna. Trots att det inte riktigt är vad vi förutspådde så är alla i ledningsgruppen eniga om att det är ett bra resultat. Det visar på att våra kunder har ett förtroende för oss, är nöjda med sina köp samt de snabba leveranstiderna vi erbjuder. I gengäld får vi deras lojalitet vilket återspeglar sig i resultatet 2021, säger han.
Ni verkar ha en mycket kontrollerad tillväxt år till år, är det enligt plan?
Korrekt. Vi har en tydlig strategi med, både kort- och långsiktiga, mål som vi jobbar utifrån. Det kanske låter klyschigt men vi värderar kundupplevelsen otroligt högt. Riktigt bra kundservice är underskattat och vi känner att vi är ledande på den fronten.
Bolaget säger sig vara mycket duktiga på orderhantering och kundservice,
Främst inom vår nisch, men även om vi jämför med andra e-handelsbolag som jobbar med andra produktsortiment.
När man nu passerat 100 miljoner i omsättning så ska en del av den långsiktiga planen ha aktiverats på riktigt. Bolaget planerar nämligen att bredda utbudet från skrivartillbehör. Ett arbete som redan startats.
Vi erbjuder idag säsongsrelaterade produkter, utan anknytning till skrivartillbehör, vilket är populärt bland våra kunder. En växande andel av våra återkommande kunder, som endast har handlat skrivartillbehör ett par gånger om året, lägger nu beställningar på andra produkter med kortare intervaller jämfört med tidigare.
Enligt Adnan så lockar de nu till sig nya kunder som lägger beställningar på produkter relaterat till skola, hem eller kontor.
En viss procent av de nya kundernas initiala tanke verkar varit att inhandla exempelvis LED-belysning, batterier eller städprodukter, men vi ser att de samtidigt passar på att beställa skrivartillbehör.
Detta går i linje med företagets tidigare uttalade mål om att bli en one stop shop för kunderna.
Hur ser det ut under innevarande år? Är ni påverkade av omvärldsläget?
Tyvärr har omvärldsläget, precis som hos många andra e-handelsföretag, en påverkan på innevarande år. Trots detta har vi utökat vårt sortiment en hel del men även utökat personalstyrkan markant. De nytillkomna produkterna, varav tusentals inte har med skrivartillbehör att göra, är intressanta för både privatpersoner och företagskunder, säger Adnan och tillägger:
Vi har även en överraskning på gång som kommer att avslöjas i höst. Håll ögonen öppna!