I går morse kunde Ehandel.se berätta att PostNord har stora problem på den danska sidan av sundet. Framförallt har det handlat om brevleveranser som inte kommer fram i tid, vilket drabbat många e-handlare och deras kunder.
Har fått bukt med problemen
Dock uppger PostNords svenska avdelning att de inte märkt av några sådana problem här hemma i Sverige i år och att de problem man tidigare haft minskat.
- Vi har haft utmaningar i våra brevleveranser tidigare i år, men vi är nu på rätt väg. Varje gång vi inte levererar i tid är givetvis ett misslyckande, som vi hela tiden jobbar för att minimera. Ibland dyker det också upp hinder som vi inte riktigt rår på, som exempelvis snöovädret i början av november, som påverkade leveranserna i stora delar av landet skriver PostNords pressekreterare Maria Ibsén i ett mejl till Ehandel.se.
Däremot är man på PostNord medvetna om att Black Friday och den efterföljande julruschen traditionellt sett innebär stora utmaningar för postgången och i år har företagets avdelning i Sverige förstärkt personalstyrkan rejält för att kunna möta den anstormning av både brev och paket som nu är i full rullning.
- I Sverige har PostNord stärkt upp inför julen på många sätt; vi har tagit in nästan 3000 extra personal i hela landet, vi plockar in extra fordon och det finns en beredskap hos våra underleverantörer. Ombudssystemet i Sverige är också väl utbyggt, och där förstärker vi genom att öppna nya servicepunkter inför julen och introducera mobila lösningar som ska snabba upp hanteringen, skriver Maria Ibsén i mejlet.