Butikshyrorna är på tok för dyra och i takt med att e-handeln har flyttat fram positionerna har underlaget i form av potentiella kunder till butikshandeln helt enkelt blivit allt sämre, även på så kallade A-lägen. Det menar en rad personer och företag som är verksamma inom handeln. Det akuta läget för butikshandeln har aktualiserats än mer i corona-krisen, då många företag suttit med - i deras tycke - för höga hyreskostnader samtidigt som kundunderlaget varit närmast obefintligt.
LÄS ÄVEN: Stora omnikedjor rasar mot fastighetsägare
Nu kan kraven på sänkta hyror vara på väg att få gehör. Åtminstone i Storbritannien där fastighetsägaren Hammerson nu har gått ut och meddelat en ny strategi för sin hyressättning. Den går bland annat ut på sänkta hyresavgifter och mer flexibla hyresavtal. Först ut att testa den nya modellen är ett köpcentrum i Aberdeen i Skottland, men företagets plan är att göra om alla sina avtal till 2023. Det rapporterar nyhetssajten Retail Gazette.
Hyresstrukturen i framför allt Storbritannien har inte fyllt sitt syfte sedan en tid tillbaka. Handeln har varit högljudd och tydlig med att en förändring behövs och flera av de avtal vi gjort det senaste åren har innehållit delar av det vi nu går ut och lanserar, säger Mark Bourgeois, vd för Hammerson i UK och Irland, till tidningen.
Fastighetsägaren uppskattar att förändringen kommer att innebära en hyressänkning på i snitt 15 procent för bolagets hyresgäster. Tanken är dock att hyressättningen ska bli bättre anpassad till vad retailföretaget faktiskt omsätter. Istället för de traditionella hyreshöjningarna som skett tidigare ska bolaget nu införa ett slags index som ska ta hänsyn till hur handelsföretagets försäljning utvecklats.
Hammerson har i dag köpcentrum i totalt 14 länder. Enligt företagets hemsida är antalet hyresgäster för närvarande 4 800.