"Det är dags för traditionella opinionsbildare att göra plats för en ny generation".
Den unga men framgångsrika agenturen Infly öppnar upp nästa kapitel. Nu blir agenturen, som sedan lanseringen 2021 hjälpt svenska influencers att bygga sina varumärken, öka sina intäkter och synas i media, en helhjärtad byrå.
Breddningen, som innebär att agenturen krokar arm med ett byråerbjudande, har som mål att göra influencers till opinionsbildare. Mer exakt ska man hjälpa annonsörer och andra byråer att använda influencers för just opinionsbildning men även ungdomskommunikation och varumärkeskännedom.
Vi tror att influencers är framtiden ur ett kommersiellt, samhälleligt och politiskt perspektiv. Det kommersiella har vi sett tydligt senaste åren, men vi börjar se att influencers gör avtryck på andra sätt. Det är dags för traditionella opinionsbildare att göra plats för en ny generation, säger Johannes Gustavsson, grundare och vd på Infly, i ett pressmeddelande.
Enligt Infly är det kunder som samhällsnyttiga företag, branschorganisationer och offentliga verksamheter men även reklam- och mediebyråer som behöver stöttning.
Vi har redan nu sett ett intresse från allt från branschorganisationer till välgörenhetsorganisationer som vill kommunicera sina budskap på ett nytt sätt. Med tanke på hur världen ser ut behöver vi inte kränga fler slit och släng-prylar och fast fashion-plagg. Influencers är redo för att kommunicera viktiga budskap och åsikter, säger Johannes Gustavsson.
Inflys nya byrådel kommer att arbeta kanal- och profiloberoende, skriver bolaget. Men hjälp med Tiktok-etablering och urval av Tiktok-kreatörer ska just nu vara två av de mest efterfrågade tjänsterna.
Vilken inställning har influencers till det här? Det är ju skillnad på att göra reklam för produkter eller tjänster och vara opinionsbildare.
Det behöver inte vara antingen eller. Jag tror att en influencer både kan prata om kläder och inredning och gymnasieval eller elräkningar i sina kanaler, svarar Johannes Gustavsson och avslutar med:
Influencer marketing har i många år varit förknippat med kläder, inredning och smink. Men nu när influencers har börjat använda sina kanaler för att lyfta tyngre frågor inom politik och samhällsfrågor tror jag att influencer marketing-branschen måste hänga med dit. Jag ser det som en naturlig utveckling.