Kvalitetsmärkningen ställer krav på bred kunskap om branschen.
Influencers och kreatörer är numera naturliga aktörer inom marknadsföringsbranschen. Det ställer också krav på att de, precis som andra affärsverksamheter, har koll på hur branschen fungerar och vet vilka lagar och regler som gäller. För andra aktörer inom branschen finns redan diverse kvalitetsmärkningar, men först nu finns det en för influencers.
Influens lanserar idag sin “Influens certifiering”, en kvalitetsmärkning och certifiering, skapad utifrån influencers förutsättningar och perspektiv.
Höjd yrkeskunskap och standard
Testet som krävs för att certifieras, behandlar sex olika områden som influencers bör ha kunskaper om: branschen, reklammärkning, upphovsrätt, ekonomi, förmånsbeskattning och etik.
Genom att införa en kvalitetsmärkning för influencers och kreatörer bidrar certifieringen till seriositet, höjd yrkeskunskap och standard som skapar värde för alla inom influencer marketing branschen, säger Bianca Rior, Marketing Manager på Influens.se och ansvarig för Influens certifiering.
Testet, som tar cirka 30–45 minuter att genomföra, kräver minst 80 procent rätt, samt relevanta reflektioner som visar på djupgående förståelse för branschen.
Ett bevis på affärsmässiga kunskaper
Den som blir godkänd mottar ett diplom som bevis för sin certifiering. Med diplomet levereras även en symbol som kan användas som kvalitetssäkring i kommunikation med uppdragsgivare eller andra i branschen. Ett enkelt sätt att bevisa sina affärsmässiga kunskaper och skapa trygghet för eventuella samarbetspartners.
Samtliga certifierade influencers kommer att publiceras på Influens.se.
För att komma till testet, besök: influens.se/influens-certifiering