Att nå ut med sitt varumärke till rätt publik är a och o för de flesta e-handlare. Ett sätt att göra det på är att använda sig av så kallade influencers, personer med ett stort antal följare på sociala medier som de kan visa upp utvalda varor för, ofta mot någon form av ersättning. Detta är en metod som används av bland andra Northern Spirit och Mad Lady, som gärna vill visa upp sina varor i rätt forum.
Nu finns det ett sätt att lösa nätverkandet med influencers även för de e-handlare som inte vill eller orkar göra jobbet själva. Trenden med influencers har nämligen vuxit sig så stark att affliatenätverket Adrecord valt att hoppa på tåget med en helt ny tjänst som fått namnet Interlaced Influencers. Den går ut på att Adrecord letar upp “förtroendeingivande personer” som mot ersättning ska hjälpa till att sprida ett visst varumärke genom att skapa och sprida personliga uppdateringar på sociala medier.
- Vi tycker om att se hur synergier växer fram då inflytelserika personer och varumärken stärker varandra. Vi ser genom detta en utveckling som ökar legitimiteten för marknadsföring på digitala plattformar, säger Carl Kling, account manager för Interlaced Influencers.
"Har funnits en efterfrågan"
Adrecord har fått tillgång till siffror som visar att 84 procent litar på rekommendationer från människor de känner att de är bekanta med, vilket gör att bolaget tror starkt på sin nya marknadsföringsmetod. I dag har Adrecord 230 kunder men bolaget räknar med att den gruppen ska bli betydligt större i takt med att den nya tjänsten kommer på plats.
- Interlaced Influencers är en viktig förlängning av Adrecord. Det är ett sätt för oss att erbjuda våra kunder, befintliga som nya, att marknadsföra sig både säljinriktat och strategiskt på sociala medier. Det har länge funnits en efterfrågan och nu möter vi den med en nytänkande marknadsföringsmetod, avslutar Jonny Elofsson, VD för Adrecord AB.