Lace Laboratory, underklädesmärket som grundades 2018, har sedan start storsatsat på influencer marketing. Idag är varumärket etablerat i Norden och under 2020 låg omsättningen på drygt 15 miljoner kronor. När man nu sneglar mot nya marknader riktar Lace Laboratory blicken först åt Nederländerna, och vägen till succé stavas influencers. Bolaget har nu gett influencer marketingbyrån Cure Media i uppdrag att lansera den populära trosan på den nya marknaden.
Influencer marketing är en viktig kommunikationskanal och en självklar del i kanalmixen när vi vill bygga varumärkeskännedom och positionera oss på en ny marknad. För oss var det viktigt att gå med en byrå för att få insikter kring marknaden, val av rätt influencers, med mera, säger Jessica Rogberg, marknadschef på Lace Laboratory, i ett pressmeddelande.
Etableringen i Nederländerna kommer att bli Lace Laboratorys största investering utanför Norden.
Målet är att etablera varumärkeskännedom och bygga "brand love". Ökad försäljning och trafik till hemsidan är även viktiga KPI:er som kanalen kommer att mätas på, skriver Cure Media.
Strategins ledord är: Datadrivet, långsiktighet och kontinuitet - tre viktiga delar för "att lyckas med influencer marketing på en konkurrensutsatt marknad", förklarar byrån. Mer exakt kommer Lace Laboratory att jobba med en mix av lokala macro- och micro-influencers för att lyckas i Nederländerna. Strategin är uppdelad i två faser.
Under den första kommer ett par utvalda macro-influencers att publicera samarbeten för att direkt skapa en “hype” kring Lace Laboratory. I fas två kommer den så kallade "kritiska långsiktiga basen", bestående av en "always-on"-approach med micro-influencers, att börja sprida ordet om varumärket i sina kanaler.
En kombinerad micro- och macro-influencerstrategi är enligt vår erfarenhet framgångsrik vid expandering på en helt ny marknad. Macro-profiler, med hög varumärkesfit och stark associering med varumärket, syftar till att stärka positioneringen och skapa ett ”buzz” vid lanseringen. Micro-influencers å andra sidan når rakt in i målgruppen och syftar till att skapa en långsiktig närvaro och bidrar till att nå en hög och relevant räckvidd, säger Frida Karlsson, Customer Success Manager på Cure Media.
De influencers som bolaget har signat är bland andra Victoria Vermeer, med 130 000 följare på Instagram, Maria Tailor, med nära 100 000 följare, och Jamie Li, med en följarskara på nästan 80 000.
Hur många influencers totalt, macro och micro, kommer att ingå i den här kampanjen?
Utan att gå in på specifikt antal så kan jag säga att antalet varierar från ett par stycken upp mot 15 profiler, säger Frida Karlsson till Influens.se och tillägger:
Vi har utgått från marknadens storlek och bredd på målgruppen samt vilken räckvidd som krävs för att täcka den och skapa ett "buzz" kring lanseringen.