Färska siffror visar på förlust för bolaget men influencern har nya projekt i sikte.
Det var i november 2022 som Margaux Dietz publicerade den kritiserade Youtube-videon. Kritikstormen blev så pass stor att flera samarbetspartners bröt sina kontrakt med influencern, för att skydda sina egna varumärken. Det hela blev även en dokumentär på SVT under namnet ”Kan vi förlåta Margaux Dietz”, som också fick ta emot en del kritik.
Nu har bokslutet för 2023 kommit, och siffrorna visar att kritiken fått stora ekonomiska konsekvenser för influencerns bolag.
Vänder till förlust
Bolaget har sedan år 2020, då omsättningen nådde nästan 17 miljoner kronor, backat för varje år, men fortsatt gå med vinst. År 2021 landade omsättningen på 12 miljoner kronor, och under 2022 sjönk den ytterligare, till knappt 9 miljoner kronor. Resultatet sjönk under 2021 från 4,2 miljoner kronor till 702 000 kronor år 2022.
Under 2023, alltså året efter att videon publicerades, omsatte bolaget knappt en miljon kronor och bolaget gjorde en förlust på 2,8 miljoner kronor.
Influencern har fortsatt sin karriär som influencer men har också valt att fokusera på andra delar av sin karriär. Senast avslöjades det att hon klivit in som delägare i AI-bolaget Hypertype.
Efter att artikeln publicerats kontaktade Margaux Dietz Influens, och menade att just ett förändrat fokus ska ha varit anledningen till de sjunkande siffrorna:
Eller så är det för att jag har valt att satsa på annat och vara ledig, skriver hon i en kommentar till Influens artikel, och fortsätter:
Jag har investerat i fyra bolag senaste året och projektet jag jobbat med sedan 2021 är färdigt för lansering. Mer info om det kommer.