Hon ville hjälpa ryttare att se värdet i sina sociala medier.
Sofia Wugk Tofält hade under många år arbetat med marknadsföring och säger att hon redan då brann lite extra för influencer marketing. Hon är också en före detta hoppryttare på elitnivå och såg att flera andra duktiga ryttare också lockade till sig många följare på sociala medier. Problemet var att många av dem inte förstod sitt värde eller visste hur de kunde arbeta professionellt med sociala medier, än mindre hur de kunde tjäna pengar på sina kanaler.
De tankarna lade grunden för Sportin Sweden, en byrå som fokuserar på influencer marketing med fokus på profiler inom hästsport. Byrån har sedan starten 2022 lockat till sig flera profiler. Bland annat har de lyckats värva Nellie Berntsson, en ryttare som redan i ung ålder slog igenom som influencer.
Jag såg till att de fick rätt förutsättningar för att kunna arbeta som influencers och samtidigt utöva sin sport. Idag är vi en helhetslösning för influencers som vill bygga något större. Vi hjälper till att bygga kampanjer, genomföra kampanjer och självklart följa upp kampanjer. Vi hjälper våra kunder att synas mot rätt målgrupp, vid rätt tidpunkt och med rätt innehåll tillsammans med rätt influencer, säger Sofia Wugk Tofält, grundare och vd av Sportin Sweden.
En trygghet för annonsörerna
Sofia Wugk Tofält, grundare och vd för Sportin Sweden, säger att sport är något som engagerar, precis som influencer marketing. Hon menar att man genom att kombinera de två kan nå “oanade höjder”.
Att byrån började med ett fokus på hästsport kom naturligt, med tanke på grundarens egna bakgrund. Samtidigt såg hon också att företag inom ridsporten och hästnäringen verkligen ville arbeta mer med influencer marketing, men att många fortfarande saknade kunskaperna.
Många har fortfarande inte hundra procent koll på allt kring lagar och regler eller hur man optimerar sina investeringar för att nå bästa resultat med influencer marketing. Där blir vi en trygghet för företagen att finnas till även för dem så att allt går rätt till.
Men även om byrån för tillfället bara har ryttarprofiler i sitt nätverk säger grundaren att man inte vet vad som händer i framtiden.
Alla sporter är välkomna till oss.
Ger högt engagemang
Men grundaren av byrån säger att inte alla företag ser vinningen med att synas med en profil som mestadels publicerar innehåll kopplat till sport.
Det många företag glömmer är att de faktiskt är vanliga personer, de har barn, tränar på gymmet, äter frukost, flyttar och inreder sina hem eller pluggar, precis som vilka personer som helst. Så är också deras följare.
Själv kan hon bara se fördelar med att företag arbetar tillsammans med sportprofiler. Hon menar att de ofta har ett naturligt högt engagemang i sina kanaler, eftersom sport är något som engagerar, samtidigt som företag kan nå en potentiell ny målgrupp.
Sport förenar också människor och detsamma gäller sociala medier. Dagligen förenas människor världen över via sociala medier vilket ger en känsla av tillhörighet. Detta är något vi drar nytta av då vi märker att trovärdigheten på profilernas kanaler är höga. Att dessutom många av dem redan är ett känt namn inom sporten bidrar också till hög trovärdighet.
Även om företaget har många kunder inom hästnäringen är det allt fler företag som börjat se fördelarna med den typ av profiler som Sportin Sweden arbetar med.
Vi ser också att det blir mer och mer trendigt att "vanliga" företag gör samarbeten ihop med sportprofiler, dels för att nå nya målgrupper men också för att de vet att följarna till sportprofilerna är engagerade och genuint intresserade av sportprofilerna.
Trovärdigheten högsta prio
När Sportin Sweden ska matcha annonsörer med rätt profiler går de som andra byråer efter flera olika parametrar som målgrupp, annonsörens budget och målsättning, samt profilens följarantal och engagemang. Men de har även ett extra, enligt grundaren viktigt, steg i processen. De låter profilen få testa produkten eller tjänsten innan, för att utvärdera och avgöra om de genuint uppskattar den. För byrån är det viktigt att profilerna faktiskt använder och tycker om de produkter de gör reklam för.
Exempelvis har vi flera profiler som arbetar tillsammans med ett företag som gör affärssystem specialiserade för ridsporten. Då är det viktigt för oss och kunden att profilen använder detta affärssystem i sin verksamhet och inte endast gör reklam för det.
Sofia Wugk Tofält vill också poängtera arbetet de gör för profilerna.
Som gammal elitidrottare vet jag vilken tid det krävs för att nå högsta toppen i en sport. Och här finns vi, för att underlätta och avlasta profilen samtidigt som de optimerar sina intäktsströmmar.