ANNONS

Influencern tog hjälp av Pär Svärdson - slog 2,5 miljoner på 5 månader

Gick med en miljon i vinst.

ANNONS

Under 2019 började influencern Margaux Dietz att arbeta på ett hemligt projekt, som några månader senare visade sig vara det egna hudvårdsvarumärket X by Margaux.

Målet var att sälja produkterna via en egen e-handel, men på grund av olika leverantörsproblem blev det omöjligt att starta upp och driva en nätbutik. Därför drog Margaux i handbromsen. Istället för att stressa över att e-handelsverksamheten inte kunde pusslas ihop skulle hon istället helhjärtat fokusera på att utveckla sin produktserie, och försäljningen skulle ske via olika återförsäljare.

Idag finns X by Margaux-produkter även hos bland annat H&M, Nordicfeel och Meds. Men den som fick släppa influencerns produkter exklusivt allra först var nätapoteket Apotea, och företagets grundare Pär Svärdson avslöjades som investerare i X by Margaux. Han sitter idag även i bolagets styrelse.

LÄS ÄVEN: Apotea först ut med influencerns varumärke – ”har brainstormat”

Nu har influencerns första årsredovisning summerats, som visar att bolaget har omsatt 2,5 miljoner kronor mellan augusti månad, när produkterna började säljas, och årsskiftet. Under perioden gjorde bolaget även ett positivt resultat på 1 miljon kronor. Det rapporterar Breakit.

Enligt rapporten ska X by Margaux redan ha nya återförsäljare på gång.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se