Nyligen släppte e-handelsföretaget Bubbleroom en ny kollektion, den här gången i samarbete med influencerprofilen Hanna Friberg. Det var det första designsamarbetet, inom mode, som Hanna tackade ja till på fyra år.
Senast jag designade en kollektion var så sent som 2019, så efter en längre paus kände jag att det var dags att göra ett samarbete igen, sade Hanna Friberg till Influens.se vid lanseringen.
Veronica Högfeldt, sortimentschef på Bubbleroom, berättade att Hanna var - i det här samarbetet - "högst delaktig" och att hon fick ta beslut kring design, färgval, kvalitéer och passform tillsammans med företagets design- och inköpsteam.
Vi vill att alla kollektioner vi släpper tillsammans med en profil ska kännas genuina och andas den profilen rakt igenom. Därför är vi noga med att bjuda in profilerna i alla beslut som tas gällande plaggen, sade Veronica Högfeldt.
Och nu berättar Hanna Friberg hur samarbetet såg ut, ur hennes perspektiv, i podcasten "Måndagsvibe" som hon driver tillsammans med influencerkollegan Lovisa Wallin. Det skriver Influens.se.
Det som var roligt med det här samarbetet var att jag för det första fick så otroligt mycket frihet i vad jag ville göra. Och jag fick verkligen vara med och bestämma mycket kring kampanjen och allt sånt. Det har jag dock fått innan med, men inte på samma nivå, säger hon och fortsätter:
Sen tycker jag det var kul att bara göra ett fåtal plagg. Annars brukar man ha press på sig, där det kan sägas att "man ska göra tjugo plagg för det måste vara en hel kollektion, och allt måste ha en röd tråd". Men nu var de lite som "du behöver ingen röd tråd, gör vad du vill".
Lovisa, som också har genomfört en del desginsamarbeten med olika varumärken, instämmer i att antalet plagg ibland är påtvingade. Hanna tillägger att hon nu framöver är öppen för fler designsamarbeten, men att hon kommer att kräva mindre kollektioner.
Sammantaget uttrycker Hanna att hon är stolt och glad över hur allt blev, trots de något högre priserna.
Lanseringen gick skitbra! Över förväntan! Jag märkte att folk gillade plaggen, men de är lite av det dyrare slaget, avslutar Hanna Friberg.
Vill du läsa mer om influencer marketing?
Håll koll på de senaste branschnyheterna via Influens.se