ANNONS

Influencerdrycken blev en megasuccé - "knappt fÄtt tag i en"

Antonija Mandir (t.v) och Tuss Odin Ekman

Lohilo prickade rÀtt mÄlgrupp med beauty-drycken.

ANNONS

Snacks och dryckesvarumÀrket Lohilo  gjorde sitt största samarbete hittills, nÀr man tog fram en ny dryck tillsammans med influencern Antonija Mandir. Och succén lÀt inte vÀnta pÄ sig. Produkterna flög av hyllorna i sÄdan fart att Lohilo fick svÄrt att hÀnga med.

Det hÀr Àr kickstarten pÄ vÄrt samarbete med Antonija Mandir. BÄde vi och hon identifierade ett hÄl pÄ marknaden, och dÄ bestÀmde vi oss för att fylla det tillsammans och det var helt rÀtt beslut. Just nu fÄr vi producera i racerfart. Vi har ett superlyxproblem, vi mÄste producera snabbare Àn vad vi hade rÀknat med sÄ det har gÄtt bÀttre Àn förvÀntat, sÀger Tuss Odin Ekman, marknadschef pÄ Lohilo, till Influens.se och fortsÀtter:

Jag har sjÀlv knappt lyckats fÄ tag i en, skrattar hon.

Drycken, som fick namnet "Sun Kissed", tog ungefÀr ett halvÄr att framstÀlla frÄn koncept och testning till slutproduktion och marknadsföring. Och alldeles uppenbart fanns det ett stort sug efter en influencerdryck.

Antonijas följare Àr till exempel vÄra konsumenter. Det klaffar vÀldigt bra nÀr man tillsammans ska ta fram en produkt. Hade vi inte haft samma mÄlgrupp sÄ hade Antonija till exempel kunnat sÀga att hennes följare vill ha en sak och att vi hade sett att vÄra kunder gillar nÄgot annat, förklarar Tuss försÀljningssuccén och tillÀgger:

Man kan ha ett bra varumÀrke och sitta pÄ en bra produkt, men om man inte nÄr kunderna sÄ Àr det inte vÀrt nÄgonting.

"Ta andelar online"

Huruvida det blir nÄgra fler samarbeten med Antonija Mandir framöver vill bolaget inte avslöja i dagslÀget. Men efter det starka intresset finns i alla fall möjligheten.

FramÄt Àr det fokus pÄ att utveckla vÄrt erbjudande till konsument med avstamp i Lohilos varumÀrkeslöfte. Genom att skapa vÀrde för konsument vill vi stÀrka vÄr position pÄ marknaden och ta andelar bÄde online och i dagligvaruhandel, avslutar Tuss Odin Ekman.

Lohilo Foods AB omsatte 246 miljoner kronor under 2020 efter en 74-procentig tillvÀxt. DÀremot blev det allt rödare pÄ resultatraden dÄ man backade med 6 miljoner och landade pÄ minus 18,2 miljoner kronor.

Nils Lund
nils@ehandel.se