Företag satsar allt mer på influencersamarbeten i form av exklusiva limiterade kollektioner eller produkter.
I förra veckan släppte bland andra Bianca Ingrosso en klädkollektion för Nelly.com som kraschade sajten en sekund efter lansering och sedan sålde slut på 30 minuter. Under samma vecka släppte även influencern Moa Mattsson en kollektion med Bubbleroom som också fick ett rekordhögt tryck och fick webbutiken att spåra ur.
LÄS ÄVEN: Efter Biancas succé-lansering: ”Dubbelt så mycket trafik som under Black Friday”
Men det var inte bara modekollektioner som släpptes. I fredags gick även Nordicfeels andra samarbete med influencern och Youtubern Linn Ahlborg live, som lanserade en egen parfym. Och även den här lanseringen slog alla förväntningar.
Efter bara 25 minuter var parfymen slutsåld, vilket är ett nytt rekord för Nordicfeel i samband med en influencerlansering. Företaget berättar att man aldrig tidigare har haft så många besökare på hemsidan samtidigt.
Vi visste att det skulle bli ett högt tryck men absolut inte i denna omfattning. Vi har slagit besöks- och försäljningsrekord igen! säger Sandra Rubin, e-handelschef på Nordicfeel, i ett pressmeddelande.
LÄS ÄVEN: Influencerns supersläpp: ”Tre gånger högre tryck än under Black Friday”
Inför lanseringen kunde man skriva upp sig för att kunna köpa parfymen innan släppet kl. 17.00, och en kvart innan den officiella lanseringen skickade Nordicfeel ut en välkomstlänk till förköpssajten. På bara några minuter hade en tredjedel sålts.
När klockan slog 17 ökade besöksantalet i en takt jag aldrig tidigare upplevt, säger Sandra Rubin.
Nordicfeels första samarbete med Linn Ahlborg ägde rum i slutet av 2018, och sedan dess har en uppföljning varit efterfrågad av Linns följare.
Eftersom efterfrågan på en ny doft har varit väldigt stor känns det extra roligt att kunna möta kundernas önskemål, avslutar Sandra Rubin.