Den danska influencer marketing-byrån Make Influence grundades 2019 i Köpenhamn. Nu meddelar bolaget att man har nått en viktig milstolpe i form av att man hjälpt sina kunder att omsätta 100 miljoner danska kronor, alltså runt 137 miljoner svenska kronor.
När de fysiska butikerna fick stänga på grund av coronaviruspandemin, insåg flera företag värdet av att vara närvarande online. Därför har många nya varumärken lanserat webbutiker som de har satsat på, och marknadsfört via influencer marketing, säger Rasmus Bruus Larsen, medgrundare och vd på Make Influence, i ett pressmeddelande.
De 100 miljoner kronor som bolaget har krossat är ett resultat av 250 000 konverteringar. Något som byrån tolkar som "att den en gång osäkra och kontroversiella marknadsföringsmetoden nu har blivit en vanlig del av danska företagens marknadsplan".
Det här är ett stort erkännande, för det bekräftar det vi alltid har vetat: Att influencer marketing fungerar. Många har sett konceptet som en tillfällig trend, så det är väldigt kul att se att influencer marketing faktiskt har blivit en viktig del av företagens marknadsstrategier, säger Rasmus Bruus Larsen och tillägger:
De influencers som vi jobbar med har haft väldigt mycket att göra den senaste tiden, och antalet kampanjer de har fått i uppdrag har ökat snabbt. 100 miljoner i omsättning för företag innebär också att influencerprofilerna tjänar mer pengar, 12 miljoner danska kronor har till exempel gått till de influencers som vi har på vår plattform.