Domen har fallit mot bloggaren och influencern Kenza Zouiten, som även är grundare till IvyRevel. Det var i januari 2019 som beskedet kom att Konsumentombudsmannen (KO) stämmer Kenza för vad man uppfattade som brott mot marknadsföringslagen.
Målet rörde ett 30-tal inlägg på Instagram om ett visst solglasögonmärke där vissa varit markerade som samarbeten, medan andra saknat den markeringen. Nu har Patent- och marknadsdomstolen sagt sitt och förbjuder Kenza att marknadsföra solglasögon på sin blogg och Instagram utan att tydligt visa upp om det rör sig om reklam.
Jag håller inte med KO eftersom inläggen föll utanför mitt samarbete med Chimi Eyewear, de gjordes av helt fri vilja utan ett kommersiellt syfte bakom. Jag bar solglasögonen på bilderna för att jag genuint tyckte om dem och inte för att det fanns en överenskommelse bakom. Inläggen som jag fått betalt för och som står med i vår överenskommelse kring vårt samarbete har jag självklart reklammarkerat, skrev Kenza själv i anslutning till stämningsansökan.
Kan tvingas böta
Men domstolen gjorde alltså en annan bedömning och tycker att det finns viss information som visar att det rör sig om ett samarbete, men att den informationen inte är tydlig nog. Av de inlägg stämningen initialt rörde, så valde man dock att göra nedslag i endast två av dem.
Patent- och marknadsdomstolen har bedömt att det bara är två av inläggen i målet som har omfattats av ett avtal om marknadsföring mellan influencern och företaget. Det är vidare bara bevisat att dessa båda inlägg har gjorts mot någon form av ersättning och i syfte att öka försäljningen av företagets solglasögon. Övriga inlägg i målet utgör alltså inte marknadsföring och marknadsföringslagen är över huvud taget inte tillämplig på de inläggen, säger Rådmannen Daniel Sverinsson i en kommentar.
Om det utdömda förbudet trotsas kan Kenza Zouiten AB tvingas betala 200 000 kronor i vite.
LÄS ÄVEN: KO stämmer influencern Kenza Zouiten