ANNONS

Influencer blev e-handlare – ökar 200 procent varje månad

Linn Herbertsson, grundare av Organista

"Jag nyper mig själv i armen".

ANNONS

Linn Herbertsson har jobbat som influencer och bloggare i tio år. Under förra året kände hon att det var dags för henne att vända blad och påbörja ett nytt kapitel i sin karriär. Då lanserade Linn sitt e-handelsföretag Organista.com.

LÄS ÄVEN: Helgintervju: Sneakersnstuffs galna resa till 870 miljoner

Den 6:e mars 2019 lanserade jag min e-handel som jag drog igång på egen hand med egeninvesterat kapital. Jag kommer aldrig att glömma den stunden när jag tryckte på lanseringsknappen. Snart fyller Organista 1 år och jag kunde inte önska mig en bättre start. Vi har fått så otroligt positiv respons och spridning i sociala medier, berättar hon för Ehandel och fortsätter:

Jag älskar organisering och grundade Organista för att jag var trött på att packa min resväska med gamla påsar och necessärer som i slutändan ändå alltid blev kaos under resans gång. När jag började undersöka utbudet på marknaden insåg jag ganska snabbt att det saknades en aktör som gjorde just det jag ville ha.

Trots Organistas unga ålder har företaget redan gjort sig känt på flera olika marknader. Grundaren berättar att majoriteten av företagets unika besökare kommer från hemmamarknaden men tätt därefter följer USA och sedan Finland, Norge, England och Tyskland. Hon nämner även att det har trillat in en del order från några överraskande marknader; Saudiarabien, Libanon och Australien. Även om efterfrågan finns på flera håll kommer Organista att först och främst fokusera på den svenska marknaden.

Digital handel fascinerar mig och vem som helst kan starta en e-handel med väldigt små medel. Jag hade inte en krona över till marknadsföring när jag hade tagit fram mina produkter och lagt min första beställning. Men tack vare att produkten mottogs så bra, lyckades vi sälja ändå och använda pengarna som vi tjänade till marknadsföring. Vårt största problem hittills har varit att vi säljer slut konstant och att det tar lite tid innan vi kan fylla på vårt lager igen, men det är ju ett fantastiskt problem.

"Svenskar ställer höga krav"

Försäljningen ökar med 150 till 200 procent i månaden sedan start. Om det fortsätter i samma takt räknar Organista med att tredubbla årsomsättningen från i fjol.

Responsen har varit magisk och jag nyper mig själv i armen var och varannan dag. När jag har räknat och budgeterat har jag alltid tagit hänsyn till att vissa månader kommer gå lite sämre när det till exempel inte är säsong, men det har inte hänt hittills. Jag har blivit lika positivt överraskad i slutet av varje månad. Förutom responsen från våra kunder har jag också fått fantastiska hejarop från vänner, branschkollegor och influencers i sociala medier, berättar Linn.

Jag tycker att svenskar är väldigt pålästa och ställer höga krav på företag, så om vi lyckas på den svenska marknaden blir det nästan lite av en kvalitetsstämpel innan vi aktivt börjar att marknadsföra Organista på nya marknader.

Organista dök plötsligt upp hos många svenska influencers, stora som små, och syns fortfarande överallt. Vad har ni för strategi där? 

Jag har själv jobbat som influencer i mer än tio år och vet hur viktigt det är att ta fram en produkt som influencers faktiskt gillar på riktigt och vill använda. Det är också viktigt att se över hur man kommunicerar sitt varumärke i företagets egna kanaler. Som influencer kollar man på just det jättemycket när man väljer att marknadsföra en produkt i sina egna kanaler. Ett visuellt tilltalande uttryck är a och o, men sen är det också alltid en fördel om det är en hyfsat ny produkt som ger ett nyhetsvärde. Det är många faktorer som spelar in och jag tror att de tillsammans med Organistas funktion, kvalitet och design har gjort att så många vill skriva och visa upp våra produkter i sina kanaler.

För än så länge har vi inte gjort några betalda samarbeten, flera av Sveriges största influencers har själva klickat hem våra produkter. Jag ramlar nästan av stolen varje gång jag ser ett stort namn som jag känner igen bland beställningarna. Är det något jag har lärt mig så är det att det aldrig är den influencern som man tror ska konvertera riktigt bra som faktiskt gör det, det brukar vara de där otippade som ger bäst resultat så ett tips är att fortsätta bygga relationer och testa sig fram.

"Lägger hellre min tid på e-handel"

Idag är Organista Linns heltidssyssla, men hon är inte helt ensam på företaget. Hon har tagit in konsulter som hjälper henne med bland annat marknadsföring i sociala medier och på Google, samt tagit in på ett tredjepartslager i Värnamo.

Det första halvåret plockade och packade jag alla ordrar på egen hand men eftersom Organista växer så fort hade jag inte klarat mig utan ett lager idag. Det är mer än ett heltidsjobb egentligen, haha! Det blir ganska snabbt en heltidssyssla om man vill satsa. Jag hade tur med att Organista fick så fantastisk spridning och att det började rulla in ordrar direkt, säger Linn och tillägger:

Så med pack, plock, marknadsföring och underhåll av hemsidan blev det heltid från dag ett. Allt gick mycket långsammare i början men med tiden blir de flesta processer mer och mer effektiva.

Hade du någon erfarenhet av e-handel när du drog igång? 

Nej inte mer än som konsument, men jag läser jättemycket om e-handel och lär mig nya saker varje dag, svarar Linn.

Sedan start har det viktigaste för mig varit att alltid ha en röd tråd genom allt jag gör. Kunden ska alltid känna igen sig oavsett om denne besöker vår hemsida, Instagram, får vårt nyhetsbrev eller om de ser någon av våra annonser i sociala medier.

Att växa och utveckla konceptet på den fysiska marknaden finns inte med på kartan idag, men samtidigt utesluter inte bolaget det alternativet för framtiden.

Det är inte omöjligt att det skulle vara något att överväga i framtiden, men i så fall med syfte att marknadsföra produkterna och visa upp dem fysiskt snarare än att det ska vara lönsamt. Jag har kikat lite på popup-butiker och showroom vilket jag tror kommer bli allt vanligare. Det är för dyrt att ha butiker helt enkelt och jag lägger hellre min tid och kraft på vår e-handel i nuläget. Där kan jag nå ut och sälja mina produkter till människor runt om i hela världen, det är det jag går igång på!

Organista startade som ett nischat koncept, men i framtiden har Linn en ambition om att expandera sortimentet.

Jag vill fortsätta att växa och utveckla Organista. Vi har redan en hög andel återkommande kunder vilket tyder på att produkterna verkligen håller måttet. En av de största händelserna för oss under 2019 var vår flytt till vårt halvautomatiserade tredjepartslager där robotar plockar produkterna till våra ordrar. Det finns med andra ord kapacitet att sälja ännu mer och mitt mål är att hela tiden expandera sortimentet med fler produkter.

Jag har så många produktidéer och det svåraste hittills har varit att välja vilka produkter som vi faktiskt ska satsa på. Jag tror på ett nischat sortiment i uppstarten, men i takt med att företaget växer och etablerar sig så har vi börjat att ta fram produkter som våra kunder efterfrågar. De har sålt jättebra, så vi kommer att fortsätta involvera våra kunder i produktutvecklingen under 2020, avslutar Linn Herbertsson.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se