Totalt uppger 78 procent att de märker av prisökningar på livsmedel och 57 procent ser samma utveckling i hem- och specialvaror. Det har gjort att konsumenterna brutit sin lojalitet till såväl varumärken som butikskedjor.
Den genomsnittliga konsumenten handlar hos 2,7 olika livsmedelsbutiker inom en tremånadersperiod. 59 procent säger att de köper mer från kedjor som de uppfattar har lägre priser än tidigare och 54 procent säger att de köper färre eller mindre produkter för att spara pengar.
E-handeln och omnikanalen har de flesta också hållit sig ifrån.
Konsumenter förknippar inte någon av de stora livsmedelskedjorna med ett starkt omnikanalerbjudande – även om var 4:e konsument säger att de kommer göra sina primära matinköp åtminstone delvis via e-handel. Ny teknologi och AI spelar däremot en viktig roll för att få shoppingen att kännas lättare, sömlös och mer skräddarsydd för specifika shoppingbehov, säger Snjezana Maric.
LÄS ÄVEN: Lista: Här är Sveriges 10 största mataktörer i e-handeln