Med en total försäljningsökning på 35 procent och 25 procent fler e-handelsorder än under samma dag förra året, kan datorbutiken Inet sälla sig till raden av e-handlare som rapporterar in fina tillväxtsiffror från årets Black Friday-helg. Extra bra ska det ha gått just för företagets e-handel, som ökade med 45 procent i försäljningsvärde och samtidigt höjde sitt snittordervärde.
- Det känns helt fantastiskt, både utvecklings- och marknadsavdelningen har planerat för Black Friday sedan i somras och även om vi hoppades att det skulle gå bra förutsåg vi inte denna framgång, säger Erik Wickman, vd på Inet, i ett pressmeddelande.
Men medan en del e-handlare har passat på att kampanja i uppemot en vecka och slagit till med efterföljande Cyber Monday som krona på verket, har Inet tänkt annorlunda.
LÄS ÄVEN: Rekordhöga order och intäkter under Cyber Monday
"Går back på kampanjvarorna"
Företaget valde i år bort både Cyber Monday och Singles Day för att satsa fullt ut på Black Friday, som företaget menar ändå är den mest populära readagen av dem alla.
- I vår bransch finns egentligen inget utrymme marginalmässigt för rea utan vi går back på mycket av kampanjvarorna vilket gör det ekonomiskt ohållbart att ha ”rea hela tiden”, skriver Erik Wickman i ett mejl till Ehandel.se.
Företaget valde dock att smygstarta sin Black Friday-försäljning redan på torsdagen och hade även utökat kampanjsortimentet till att omfatta 300 produkter jämfört med förra årets 50.
- Webben stod för närmare 70 procent av kampanjens försäljning. Det är tydligt att våra satsningar på snabbare leveranser och bättre returvillkor redan gett effekt, avslutar Erik Wickman.