ANNONS

Inet räds inte marknadsplatser: “Det är klart det är lite läskigt”

Erik Wickman om att sälja på marknadsplatser

“Vi ser det som resultatdriven marknadsföring”.

ANNONS

I maj meddelade e-handelsföretaget Inet att de kickade ut Klarna till förmån för Qliro. Samma månad kunde vi berätta att Elgiganten nått hundra säljare på sin relativt nya marknadsplats. Då visste vi inte att den prisvinnande e-handlaren Inet var en av dessa.

LÄS ÄVEN: Elgiganten Marketplace når 100 säljare: Visionen är ett superutbud

Det visar sig dock att datorbutiken Inet både säljer på CDON Marketplace och Elgiganten Marketplace. Där den senare är en ganska ny satsning. Vi vände oss till Inets vd Erik Wickman för att få vet mer om deras marknadsplatsambitioner.

Hur ser ni på att sälja på andra ställen än i er egen nätbutik?

Inet är en nischad butik, vi säljer främst till teknik- och gaming-entusiaster och har relativt låg kännedom utanför vår kärnmålgrupp. Med det sagt så har vi stora delar av vårt sortiment som även är relevant för en bredare publik och vi vill ju såklart nå även dem. Att nå ut till den målgrupp som vi inte är kända hos i dagsläget genom olika typer av marketplace ser vi som resultatdriven marknadsföring där vi följer kostnad vs. intäkt mycket noga, säger Erik Wickman till Ehandel.

Finns ni på fler plattformar?

Marketplace är relativt nytt i Sverige och vi provar oss fram, i nuläget är det bara CDON och Elgiganten men det är klart att Amazon kan vara intressant i framtiden för vissa delar i vårt sortiment, främst egna varumärken.

Erik Wickman berättar att de sålt på CDON Marketplace i över ett år men att de drog igång Elgiganten Marketplace precis innan sommaren.

Vad säljer ni för produkter hos CDON och Elgiganten?

Hos CDON säljer vi i princip allt inom kategorin datorer och tillbehör, där vi i Sverige är väldigt starka och har ett brett utbud, hos Elgiganten är det bara datorkomponenter. Det handlar helt enkelt om att komplettera de breda aktörernas sortiment med vårt nischade sortiment inom datorer och komponenter, förklarar Erik Wickman.

Amazon ett större hot

Medan CDON är mer av ett onlinevaruhus, som säljer allt möjligt, så är förstås Elgigantens fokus på hemelektronik mer i linje med Inets grundstomme. Vi frågade därmed Erik om det inte är lite läskigt att sälja på Elgigantens Marketplace med tanke på konkurrensen.

Det är klart det är lite läskigt, men om inte vi gör det gör väl någon annan det tänker jag och vi kan ju sluta när vi vill. Sen ser vi inte direkt Elgiganten som vår huvudkonkurrent utan vi kan överleva parallellt och vinna kunder där vi är som bäst, entusiastprodukter. Då är snarare Amazon kanske en större utmaning för oss båda, konstaterar Erik Wickman.

Erik Wickman tror samtidigt att marknadsplatstrenden vi ser just nu är påverkad av Amazons ryktade Sverige-lansering, som många tror sker redan till hösten.

Det är väl en motreaktion från de svenska giganterna när de tittat på vad Amazon gör globalt och kan tänkas göra när de väl etablerar sig i Sverige.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se