ANNONS

Inet avslöjar sin hemlighet för att få nöjda kunder

Inet avslöjar sin hemlighet för att få nöjda kunder

Datorhandlaren Inet vet uppenbarligen hur man skaffar nöjda kunder och har vid ett flertal tillfällen prisats för sin service. Logistik, bra kundtjänst samt kombinationen e-handel och fysiska butiker är viktiga bitar, men den stora hemligheten är enligt Inet att inte lämna något åt slumpen.

ANNONS

Inet är inte främmande för att kamma hem priser för sin kundservice och datorhandlaren har närmast prenumererat på utmärkelsen, Årets E-handlare, vid Prisjakts årliga omröstning där kunderna får säga sitt.

I år räckte det inte ända fram när Apotea knep titeln, men Inet kunde trösta sig med att de blev Årets Nätbutik inom sin genre, Datorer och Mobilt.

Datorhandlaren kan nu också glädjas åt att man får toppbetyg i alla servicekategorier i branschtidningen Markets senaste kundundersökning, Handelns hetaste kedjor. Inet får i den oberoende kundundersökningen även det högsta helhetsomdömet bland hemelektronikaktörerna.

– Att se på service utifrån flera perspektiv har alltid varit vår käpphäst. För varje år ökar kraven från kunderna, vi lyssnar på dem och försöker alltid att ge dem vad de efterfrågar, säger Erik Wickman, vd på Inet.

Tittar på nya butikslägen

Inets säger att deras hemlighet till nöjda kunder är att man inte lämnar något åt slumpen när det kommer till kundservice. Försäljningen i butikerna och på nätet är ungefär likvärdig men de fysiska butikerna ger dem möjlighet att ha en högre servicegrad som kompletterar nätbutikens möte med kunden.

– Logistik är jätteviktigt. Att kunna beställa varor på nätet en sen eftermiddag och ha dem levererade dagen efter är god kundservice. Eller att bara gå in i någon av våra butiker och hitta det som behövs, vi har stora butikslager så kunderna litar på att vi har varorna som de behöver, när de behöver dem, säger Erik Wickman.

Just nu tittar Inet på två nya butikslägen i Stockholm för att kunna öka sin tillgänglighet. Och just tillgängligheten är kanske den viktigaste faktorn för Inet som arbetar för att finnas där kunderna finns och att ha öppet när kunderna vill.

– Både kundtjänst och butikerna har öppet alla dagar i veckan, kundtjänst finns tillgängligt via telefon, email och även via Facebook. Alla Inets butiker har även verkstäder för att serva och laga datorer vilket är mycket uppskattat och ökar servicenivån. Men för Inet är god service mer än bara bra öppettider, säger Erik Wickman.



Källa: Press
På bild: Erik Wickman

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se