SkickaTårta meddelar idag att Industrifonden investerat 5 miljoner kronor i deras bakverksförmedlande företag, Pastry Sweden AB. Pengar som skall användas till deras pågående expansion i Polen och Tyskland.
Företaget som startades 2011 skall förra året ha nått break-even på sin hemmamarknad Sverige.
– Vi har bevisat att vår affärsmodell fungerar i Sverige och vi är övertygade om att den kommer att göra det på fler marknader. Precis som det gjorde inom blomsterhandeln. Vi har byggt upp starka nätverk med bagerier i Polen och Tyskland. Vi har också nära relationer med de olika bageriförbunden runt om i Europa som gärna ser att vi kommer till deras länder, säger Magnus Äng, marknadschef på SkickaTårta.
SkickaTårtas nätverk består idag av 450 svenska, 300 tyska och 100 polska bagerier. Företaget tar emot beställningar via Internet och systemet skickar sedan beställningen direkt till det bageri som ligger närmast leveransadressen.
Logotårtor populärast
Bolaget har idag fått beställningar ifrån mer än 8500 kunder och 20 procent av dessa är företag som beställer logotårtor, vilket därmed är den mest sålda tårtan. Och av den totala beställningsvolymen är 80 procent företag, resten privatpersoner.
Industrifonden ser nu goda möjligheter att skala upp verksamheten internationellt, vilket alltså den nya investeringen på 5 miljoner kronor skall gå till.
– Pastry Swedens affärsidé bygger på att i realtid kunna styra en beställning till ett närliggande konditori och garantera snabb leverans. De har visat att de klarar av detta och grundarnas gedigna erfarenhet av e-handel med färskvaror gör att vi ser goda möjligheter för Pastry Sweden att skala upp verksamheten internationellt, säger Lennart Gustafson, investeringsansvarig på Industrifonden.
Källa: Press