ANNONS

Indiska vänder till röda siffror igen - förlorar 267 miljoner

Karin Lindahl, vd
Foto: Indiska

Tufft år med en hel del investeringar.

ANNONS

För räkenskapspåret 2017/2018 visade Indiska upp en stabil vinst, efter flera år av röda siffror. Nu rapporterar Market att Indiska återigen visar upp en förlust. Enligt bokslutet som tidningen fått ta del av så beror utvecklingen på minskad fottrafik och produktionsstörningar. Det sägs även ha varit problem med företagets e-handel.

Omsättningen ökade dock något, från 577 miljoner året innan, till 585 miljoner kronor för 2018/2019. Räkenskapsåren sträcker sig tidigare från den 1 september till och med den 31 augusti, men 2018/2019 blev förlängt till och med den 31 december. Det går alltså inte att jämföra åren rakt av.

Rörelseresultatet sjönk dock från 18,8 miljoner till minus 267 miljoner kronor.

Under året så investerade Indiska i ett nytt CRM-system och ett nytt kassasystem. Exakt vad som gick fel med e-handeln under året framgår inte, men Market beskriver det som “tekniska fel”.

Företaget verkar dock ha fått rätt på problemen då man i slutet av verksamhetsåret sett en kraftigt ökad e-handel. En lanseringen på Zalando ska också ha gett en positiv effekt.

Sedan lansering i slutet av oktober ser Indiska en stadig ökning varje vecka och finns nu närvarande på tio marknader genom plattformen, skriver Indiska i rapporten.

Under året investerade företaget även i en ny e-handelsplattform, som byggdes av Avensia.

LÄS ÄVEN: Indiska lanserar ny e-handel

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se