E-handlaren Rickard Lundberg, som driver Swevest, drabbades av ett inbrott i maj. När han kom till jobbet var dörren till lagret uppbruten och varorna borta. Han valde därför att inte gå in, utan ringde polisen direkt.
Efter att ha pratat med flera personer hos polisen fick han tillstånd att gå in i lokalen och gjorde där flera fynd. Bland annat en skruvmejsel och en nyckel. Men det var till ingen nytta.
Jag samlade ihop allt och lade i en plastlåda och berättade naturligtvis om det jag hade hittat för polisen. Jag tänkte att det kunde vara värt att undersöka närmare. Men de kom inte ens dit, säger han till Tidningen Näringslivet.
Redan ett par dagar efter anmälan kom beskedet att ärendet var nedlagt, då man ansåg att ytterligare utredning inte skulle leda till att någon kunde misstänkas för brottet.
Jag blev ju förbannad och frustrerad. Värdet på det de här tjuvarna har stulit för uppgår inte till några stora pengar. Men utöver det jag har blivit av med så får jag stå för självrisken. Och jag har ett litet bolag, som inte ens omsätter tre miljoner kronor. Så ja, det blir ju så klart en kostnad.
"Vissa faktorer avgör"
Polisens presstalesperson för område Blekinge och nordöstra Skåne, Robert Loeffel, berättar för tidningen varför man valde att inte utreda inbrottet vidare.
Vi kan inte åka ut till alla brottsplatser utan prioriterar de ärenden där det finns spår att arbeta vidare med eller där det handlar om stora belopp. Vi kan inte lägga resurser där vi inte kan nå framgång, och då finns det vissa faktorer som avgör hur vi prioriterar, säger han.
Robert Loeffel menar att det hade krävts synliga spår som en cigarettfimp eller blodspår. Att undersöka om det fanns fingeravtryck på skruvmejseln som hittades skulle inte ha gjort någon skillnad, säger han.
"Det är ett ledningsfel"
Han avslöjar också att det inte är många procent av de tusentals ärenden med stölder och bedrägerier som klaras upp. Och Richard Lundberg är besviken att det blev så även i hans fall.
Jag tror att polisen har alldeles tillräckligt med resurser, men de använder dem inte på rätt sätt. Det är ett ledningsfel och säkert också i mångt och mycket ett attitydfel hos väldigt många poliser. De har inte det drivet att vilja lösa problem som de borde ha. Och det är synd, säger han till Tidningen Näringslivet.