ANNONS

Röda siffror för betaljätten – ska nå lönsamhet i år

Vd:n Christoffer Rutgersson
Qliro/Pressbild

Målet är att spara uppåt 15 miljoner.

ANNONS

Blev det något klirr i kassan för Qliro? På intäktssidan ser det positivt ut. Nettoomsättningen ökade nämligen till 110,8 miljoner kronor, i fjolårets fjärde kvartal – från 104,8 miljoner under Q4 2021.

Under 2022 har e-handelsvolymerna i Sverige minskat med 9 procent jämfört med 2021. Trots detta växer vi intäkterna med 6 procent i kvartalet och 8 procent under helåret tack vare vår bredd i erbjudandet inom Payment solutions där antalet delbetalningskonton vuxit stadigt under året, såväl som i det fjärde kvartalet, vilket har kompenserat för de vikande fakturavolymerna, skriver vd:n Christoffer Rutgersson i en kommentar till rapporten.

Men rörelseresultatet blev en desto dystrare historia. Rörelseförlusten ökade nämligen till -46,1 miljoner kronor, jämfört med -18,4 miljoner i Q4 2021.

Under kvartalet har vi fortsatt leverera på transformationen av Qliro, där vi tagit 28 miljoner kronor i kostnader inom ramen för vårt lönsamhetsprogram. Vi har fortsatt att ta stora steg i vår digitalisering och effektivisering av verksamheten vilket gör mig komfortabel i ambitionen att Qliro ska vara lönsamt på EBIT-nivå för helåret 2023, konstaterar vd:n.

Ska spara 15 miljoner

Han lyfter även fram att man sparat in närmare 5 miljoner kronor genom att dra ner på sina kontorsytor.

Vi har även avslutat flera avtalsförhandlingar med externa leverantörer, minimerat vår användning av konsulter och påbörjat vår digitalisering och automatisering av våra funktioner inom kundsupport, försäljning och finans. I kvartalet migrerade vi våra gamla kundsupportsystem till en ny plattform som kommer att förbättra vår operativa effektivitet under 2023, skriver vd:n.

Totalt ska satsningarna medföra besparingar på 10 miljoner kronor i år. Vad gäller den operativa effektiviteten så lyfter vd:n även fram att alla system fungerade fint under förra årets Black Friday-anstormning.

Black Week och julförsäljningen var framgångsrik utan incidenter tack vare investeringarna i en ny modern metod för kontinuerlig testning av våra system som genomfördes under tredje kvartalet.

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap