ANNONS

IKEA:s svenska e-handel snuddar vid 1 miljard kronor

IKEA:s svenska e-handel snuddar vid 1 miljard kronor
Håkan Svedman, vd och landschef Ikea Sverige

Ökade med 46 procent.

ANNONS

Ikea Sverige har lagt ännu ett starkt år till handlingarna. Det står klart när företaget i dag presenterar sina siffror för verksamhetsåret 2017/2018. Försäljningen för bolaget som helhet kom upp i 16,8 miljarder kronor, och e-handeln verkar ha haft en särskilt framträdande roll.

Nära 100 miljoner besök på Ikea.se

Bland annat ska Ikeas svenska e-handelsförsäljning under året ha ökat med 46 procent och sajten Ikea.se ska under samma period ha fått drygt 98 miljoner besök. Med tanke på att Ikeas svenska e-handel under verksamhetsåret 2016/2017 omsatte 672 miljoner kronor, innebär det alltså att e-handelsförsäljningen i år kom upp i drygt 981 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: IKEA:s e-handel omsätter 672 miljoner - i Sverige

Företaget menar att framgångarna har att göra med bland annat ett nytt e-handelslager och nya satsningar på hemleveranser och så kallad Click & Collect.

- Vi vill komma närmare våra kunder och har under året ökat tillgängligheten till IKEA. Investeringar som kortsiktigt kostat men där vi både under innevarande verksamhetsår och framöver kommer kunna se resultat, både kopplat till försäljning och bättre upplevelser för våra kunder, säger Håkan Svedman, VD och landschef IKEA Sverige, i ett pressmeddelande.

Ikeas försäljning har under året ökat något, från 16,4 miljarder förra året, och långt ifrån alla väljer att besöka företaget digitalt. De 22 varuhusen som Ikea har i Sverige ska under de senaste 12 månaderna ha fått 38 miljoner besök.

Utsläppsfria hemleveranser till 2025

Håkan Svedman lyfter fram den varma sommaren som en bidragande orsak till försäljningsökningen.

- Klimatet är vår tids viktigaste fråga. Vi ska därför fortsätta att inspirera våra kunder till att leva ett mer hållbart liv hemma och genom innovation och fortsatta satsningar inom hållbarhet, förnybar energi och hållbara transporter, säger han, och fortsätter:

- Under året som gick lanserade vi vår nya hållbarhetsstrategi som säger att Ikea ska vara cirkulära och klimatpositiva till 2030, där ett delmål är att alla Ikeas hemleveranser i Sverige ska vara utsläppsfria senast 2025.

Under det kommande året planerar Ikea att fortsatt satsa på e-handeln, och nyligen meddelade bolaget att den tidigare tillfälliga e-handelsbutiken Ikea Kök, nu har blivit permanent.

- Ikea Kök är en succé, vi har verkligen träffat rätt och kunnat möta en stor efterfrågan. Vi gläds och samtidigt som vi lär oss av driva butik i city, avslutar Håkan Svedman.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap