TT rapporterade sent igår att e-handeln rusar hos möbeljätten IKEA. Företaget har snabbt behövt anpassa sig i krisen och även om varuhusen är öppna i Sverige så har besöksantalen “sjunkit markant”. E-handeln däremot går lysande.
De senaste veckorna har försäljningen via nätet i Sverige ökat med 200 procent, både jämfört med samma period förra året och sedan ett par månader tillbaka. I många av länderna där varuhusen måste hållas stängda, som i Danmark eller Tyskland, har e-handeln ökat mer än femfaldigt, skriver TT.
Snittordern ökar också
Möbeljätten har fått stänga över 300 av sina 430 varuhus. I Sverige finns det inga planer på att permittera eller säga upp anställda. Just nu jobbar företaget med att möta den ökade e-handeln.
Folk vill främst handla online och sitter mycket hemma. Då märker de kanske vilken viktig del av livet som hemmet faktiskt är och kanske också har mer tid att fundera på inredning och renovering. Vi ser även att kundernas snittkvitton i Sverige ökar, vilket tyder på att det är lite större hemmaprojekt som man jobbar med just nu, säger Reza Shomali, regionchef för Ikea-varuhus i norra och västra Sverige, till TT.