Det går framåt för möbeljätten IKEA. Koncernen meddelar idag siffrorna för räkenskapsåret som slutade den 31 augusti i år. Omsättningen ökade med en miljard kronor i Sverige och stannade på 17,8 miljarder kronor.
IKEA Sverige växte därmed med 6 procent under det gångna året. E-handeln rapporteras dock öka mycket mer än så.
IKEA ökar den onlinegenererade försäljningen i Sverige med 33 procent jämfört med föregående verksamhetsår, samtidigt som försäljningen till företagskunder ökar med 29 procent, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Över 2 miljarder besökare
Antalet besök i e-handeln ska under samma period växt med 16 procent, medan besöken i den fysiska handeln stod stilla på 37 miljoner. Den svenska nätbutiken lockade totalt 113 miljoner besökare under året.
Vi gör denna tillväxt på IKEAs hemmamarknad, som dessutom är vår mest etablerade. Samtidigt gör vi det under ett verksamhetsår då vi genomfört det största förändringsarbetet i IKEAs historia. En förändring som gör att vi nu står bättre rustade för att möta våra kunder, framtiden och ett ständigt skiftande detaljhandelslandskap. Det är på många sätt en fantastisk bedrift, säger landschefen Lena Herder i en kommentar.
Besöken till IKEA.com delges också och dessa blev 2,58 miljarder till antalet, en ökning med 10 procent.