Ingka Group, som driver majoriteten av alla Ikeas varuhus, ska investera 2,2 miljarder dollar eller nästan 23 miljarder kronor i sin omnikanalsatsning i USA under de kommande tre åren. Det meddelar bolaget i ett pressmeddelande.
Det är Ikeas största investering i USA hittills och i den första fasen räknar bolaget med att öppna åtta nya varuhus samt nio mindre planeringsstudios. Något som väntas skapa drygt 2 000 nya arbetstillfällen. Man planerar även att öppna 900 så kallade "Pick-up locations".
USA är en av våra viktigaste marknader, och vi ser oändliga möjligheter för oss att växa där och komma närmare våra amerikanska kunder med prisvärda produkter och tjänster, säger Tolga Öncü, detaljhandelschef på Ingka Group, i en kommentar.
Enligt Tolga Öncü möjliggörs den stora satsningen bland annat av att Ikea inte påverkas lika mycket som deras konkurrenter av den ekonomiska motvinden då företaget inte är börsnoterat.
I och med investeringen räknar Ikea med att USA kommer att bli bolagets största marknad sett till försäljning under de kommande åren.
Mer än någonsin tidigare vill vi öka tätheten av vår närvaro i USA, öka vår kapacitet och göra vårt erbjudande ännu mer relevant för våra lokala kunders behov, säger Tolga Öncü.