IKEA ska nu bli ett modernt e-handelsföretag på riktigt. Företaget meddelade i morse att de ökar sin helårsvinst med 20 procent till 4,2 miljarder euro. De närmsta åren ska detta toppas med en rejäl satsning på e-handel. Det framgår av företagets årliga sammanställningsrapport, IKEA Group Yearly Summary 2016.
Redan i september i år lanserade möbeljätten ett pilotprojekt i Shanghai där en ny e-handelsplattform testades.
E-handeln ska bli tillgänglig överallt
Konceptet ska nu tas vidare under 2017 och e-handeln ska även bli mer tillgänglig. I dagsläget finns IKEA:s e-handel tillgänglig på 14 av företagets marknader, men målet är att e-handeln ska vara tillgänglig ska vara tillgänglig i alla länder i framtiden, enligt rapporten.
En annan nyhet är att IKEA kommer att satsa mer på sina omni-butiker, som de valt att kalla touchpoints. Under nästa år kommer en kraftig satsning att genomföras på att utvidga omnikanalsystemet och på längre sikt ska alla kunder kunna shoppa varthelst de önskar - inklusive via sociala medier.
Omnikanal-resa påbörjad
Arbetet med att införa omnikanal har också påbörjats - inte minst i Storbritannien, där man lanserade en ny sajt.
- Vi har påbörjat en viktig resa mot att bli ett omnikanal-företag och i den resan tar vi in specialister, men vi kommer också att utveckla våra förmågor generellt inom företaget. Framför allt så kommer vi att röra oss framåt med ett ännu större fokus på innovation och utveckling för att kunna möta kundernas behov på nya sätt, säger Lotta Lyrå, utvecklings och expansionschef på IKEA Group, i rapporten.
För att kunna utöka omnikanallösningarna och e-handeln kommer IKEA även att satsa på kraftiga förbättringar av logistiken, som nu blir ännu viktigare än tidigare.