IKEA lägger miljardbelopp på att förvandla sina befintliga butiker till en kombination av butik och e-handelslager. En strategi som flera kedjor jobbar med. Nu berättar Ingka Group, som driver närmare 400 av världens IKEA-butiker, att bolaget kommer att investera 3 miljarder euro på transformationen, fram till slutet av 2023. Alltså närmare 32 miljarder kronor.
Omvandlingen ska ske på alla marknader men en tredjedel av pengarna ska nu gå till London-området där IKEA tydligen genomför tester av nya butiksformat och logistiklösningar. Stockholm och Toronto nämns också som städer man ska fokusera på i närtid.
Med denna investering strävar vi efter att säkerställa vår verksamhets långsiktiga livskraft genom att göra IKEA mer tillgängligt, mer prisvärt och mer hållbart, säger Tolga Öncü, Retail Operations Manager på Ingka Group.
Genom att göra om butikerna till e-handelslager, kanske speciellt de mindre centrala butiker som IKEA lanserat den senaste tiden, så kan bolaget snabba upp leveranserna. Men även skapa billigare och mer hållbara leveranser. Enligt Ingka Group kan de halvera leveranstiden och minska fraktkostnaden med 40 procent.
Våra butiker är fortfarande en av våra största styrkor och vi kommer att fortsätta att omvandla dem för att möta våra kunders behov i generationer framöver. Vi ser att många av våra varuhus spelar en dubbel roll, vilket ger våra kunder det bästa av både fysisk och onlinehandel och investeringen kommer att stödja inte bara en inspirerande IKEA-upplevelse i butik utan också en snabbare och mer prisvärd leverans av onlinebeställningar, direkt från vår butiker, säger Tolga Öncü.