När Ikea presenterar sin årsredovisning för den amerikanska marknaden, framgår det att bolagets e-handelsförsäljning har ökat med 32 procent i USA under föregående år. Mer exakt sträcker sig perioden från första september 2019 till sista augusti 2020. Det skriver sajten FurnitureToday.
LÄS ÄVEN: IKEA tvingas stänga: ”Har gjort allt vi kan”
Under året besökte cirka 60 miljoner människor varuhusen, vilket kan jämföras med att 490 miljoner användare shoppade via e-handeln.
2020 var året då Ikea satte verksamhetens digitala utveckling i fokus och öppnade en hub med ansvar för den digitala verksamheten i landet. Målet är att ständigt utveckla nya funktioner som möter samhällets digitala behov och shoppingbeteende. Under året har Ikea bland annat gjort Click & Collect möjligt i alla sina varuhus i USA, samt erbjuder nu alla amerikanska kunder hemleverans när de handlar online.
Totalt omsatte Ikea 4,7 miljarder dollar, drygt 39 miljarder kronor, i landet.