Möbeljätten IKEA meddelar idag att man boostar e-handeln med en ny app. Den mobila appen är dock endast ny på den svenska marknaden. Appen har nämligen redan laddats ner nära 5 miljoner gånger på de marknader där den gjort entré.
IKEA kallar appen sitt minsta varuhus någonsin.
Förenklat är appen som en nedskalad, förenklad version av webben, med ett sociala medier-flöde som bygger på inspiration, förklarar IKEA i ett mejl till redaktionen och tillägger:
Framför allt är det en stor förbättring av kundupplevelsen och ett väldigt viktigt steg i vår pågående uppväxling på den digitala arenan, där vi sedan en tid tillbaka håller på att utveckla nya kanaler, innovativa butiksformat och digitala plattformar.
LÄS ÄVEN: IKEA:s e-handel ökar med 200 procent i Sverige
IKEA berättade nyligen att deras onlineförsäljning den senaste tiden ökat med 200 procent i Sverige, jämfört med samma period i fjol, och en stor del av trafiken kommer nu från mobila enheter.
I dag går 75 procent av all trafik till IKEA via mobila enheter vilket betyder att detta givetvis är ett oerhört viktigt steg i vår pågående digitala förändringsresa.
Appen riktar sig till alla IKEA:s kunder och den kommer att utvecklas över tid med nya funktioner och tekniska lösningar, meddelar företaget.
Vi försöker hela tiden förenkla och förbättra upplevelsen för våra kunder när de besöker oss online, men tittar också på nya sätt att kombinera den fysiska upplevelsen i våra varuhus med den digitala, säger Michael Andersson, Digital Manager, IKEA Sverige.