ANNONS

Ikea om fraktkaoset: "Vårt sortiment är begränsat"

Mattias Hennius är pressansvarig på Ikea som kämpar med fraktkaos

"Ska göra allt för att undvika prishöjningar".

ANNONS

Ehandel har tidigare rapporterat om stora globala container- och fraktproblem till följd av pandemin, vilket medfört skenande container- och fraktpriser.

Det beror på att hamnarna i världen drog ned på sina verksamheter efter pandemiutbrottet. Och nu när mycket öppnat upp igen uppstår fartygsköer och brist på containrar. Det råder även viss råvarubrist. Samtidigt är den globala efterfrågan på varor hög.

På måndagen berättade norska ekonomisajten E24 att fraktkaoset nu även slår med full kraft mot Ikea.

Problemen började när pandemin bröt ut, men det är först nu som de har blivit mer synliga. Vi trodde att det skulle bli bättre, men det har inte hänt än, sa Eja Tuominen, kommersiell chef på Ikea Norge, till E24 på måndagen, och tillade att Ikea räknar med problem i drygt ett år framöver.

När Ehandel kontaktar Mattias Hennius, pressansvarig för IKEA Sverige, bekräftar han också att pandemin skapat stora utmaningar för alla företag som är beroende av globala sjötransporter.

Trängsel i hamnar i kombination med en historiskt stor efterfrågan har skapat en obalans på hela världsmarknaden för sjötransporter. Till det ska läggas en generell brist på vissa råvaror – detta sammantaget har tyvärr lett till att vårt sortiment just nu är begränsat, säger Mattias Hennius till Ehandel och tillägger:

För att hantera situationen ber vi våra kunder att för det första alltid kontrollera tillgängligheten online eller i IKEA-appen innan de besöker våra varuhus.

Om en produkt saknas uppmanar Ikea sina kunder att på hemsidan fylla i sin mejladress eller telefonnummer. Sedan kan kunden få ett meddelande från företaget så fort produkten går att köpa igen.

Mattias Hennius tillägger att de också alltid kan kontakta möbeljättens heminredningsexperter för att få hjälp att hitta ett alternativ till det de söker.

Tack vare ett brett sortiment på omkring 10 000 produkter finns det ofta ett alternativ. När det gäller pris, är det vår långsiktiga ambition att kontinuerligt investera i lägre priser för våra kunder. Vi kommer givetvis göra allt för att dagens situation inte ska behöva leda till höjda priser i framtiden.

LÄS ÄVEN: Fraktkrisen slår hårt mot Ikea: ”Kostnader kan överföras på kunder”

David Gustavsson
david@ehandel.se