ANNONS

IKEA och H&M krokar arm – "ska hitta de stora talangerna"

Marcus Engman på Ingka Group och H&M:s varumärkeschef Camilla Henriksson

"Vi är två kreativa och nyfikna varumärken".

ANNONS

H&M och IKEA är två jättar som inte är kända för att göra saker tillsammans. Men nu ska det bli ändring på det. De drar nämligen igång ett gemensamt inkubator- och mentorprogram. Målet är att det ska leda till nya varor och produkter.

Inkubator-programmet har fått namnet Atelier 100 och riktar sig till kreatörer inom bland hem, mode, livsstol och kultur i Londonområdet. Totalt ska 20 personer antas till programmet. Syftet är att skapa nyskapande och innovativa produkter, i myllret av allt mer likartade varor, globalt sett.

De produkter som tas fram ska i första hand säljas i en butik i ett köpcenter i Londonförorten Hammersmith. IKEA:s ägarkoncern Ingka köpte i början av 2020 köpcentret, som sedan dess heter Livat Hammersmith.

Vi är två kreativa och nyfikna varumärken med nära förbundna värderingar och ett gemensamt mål: att hitta nya och mångsidiga idéer för framtiden. Det var så idén till Atelier 100 kom till. Vi vill ha ett nytt förhållningssätt till de långvariga sätten att nå och engagera stora talanger. Genom detta proaktiva nya initiativ hoppas vi hitta, attrahera och utveckla morgondagens kreativa material, kommenterar Marcus Engman, Chief Creative Officer på Ingka Group.

David Gustavsson
david@ehandel.se