Möbeljätten Ikea har nu hoppat på AI-tåget med en egen chattassistent baserad på ChatGPT-tekniken. Assistenten kan inte oväntat hjälpa användare att hitta rätt produkt bland Ikeas stora utbud. Den kan dock även samla ihop allt till en färdig länk till kassan, där kunden sedan enkelt kan checka ut produkterna.
Inget chockerande så långt och de som följt AI-vågen blir nog inte så förvånade över att AI-assistenten även kan generera bilder med utvalda produkter. För att på så vis få en känsla för hur de passar ihop med varandra i ett verkligt rum, eller rättare sagt ett AI-genererat rum.
Detta markerar ett betydande steg i att demokratisera planeringstjänster och skapa ett bättre liv för många, genom att erbjuda ett verktyg som ger användarna personliga möbler och inredningsförslag baserade på faktorer som rumsdimensioner, personlig stil, hållbarhetspreferenser, budget, funktionskrav med mera, skriver Ikea.
Som oftast är detta något som testas först i USA och det är alltså endast amerikaner som kan chatta med Ikeas ChatGPT-assistent just nu. Tjänsten ska dock rullas ut på fler marknader under året.
Den nya Ikea AI-assistenten, tillgänglig via GPT Stores, är ett pågående initiativ och fortsättningen på en resa som ser ut att berika detaljhandelsupplevelsen och ytterligare utforska vägar för att interagera med våra kunder, säger Parag Parekh, digital chef på Ikea Retail.