IKEA dissade i vanlig ordning Black Friday och valde att gå sin egen väg med ett "Buy Back"-erbjudande. Möbelkedjan vill helt enkelt köpa tillbaka gamla IKEA-möbler från kunderna för att förlänge livet på produkterna och skapa en cirkulär konsumtion.
Vi kollade hur det har gått hittills för kampanjen. Och visst har många nyfikna velat ta reda på vad deras gamla möbler där hemma är värda.
För att minska risken att många människor samlas på samma plats valde vi att förlänga kampanjperioden för när våra kunder kan lämna in sina möbler till våra varuhus. Därför har vi uppmanat till användning av vårt digitala värderingsverktyg för att värdera möbeln digitalt och sedan komma in och lämna in möbeln till varuhuset när det passar, säger Arvid Stigland på IKEA:s pressavdelning.
Det dubbla andrahandsvärdet gäller fram till sista februari så länge en värdering av möbeln gjorts mellan 23 och 29 februari. I veckan har det gjorts över 20 000 värderingar i vårt verktyg, vilket har överträffat våra förväntningar. Antal möbler som hittills returnerats är lägre, men med tanke på att vi förlängt kampanjperioden är det något vi har räknat med.
När vi har tittat på vissa varor verkar värderingen på dessa ha sänkts en aning längs vägen. Men den värdering som görs i verktyget på nätet är heller inte den slutgiltiga.
Verktyget hjälper våra kunder att få ett uppskattat pris på vad deras gamla IKEA-möbler de är värda, innan de kommer till våra varuhus. Genom att följa stegen i vårt värderingsverktyg och svara på frågor om möbeln och dess skick, kan vi ge ett uppskattat återköpsvärde för gamla IKEA-möbler, som våra kunder kan ta med sig till våra varuhus och där få en slutlig värdering av en av våra medarbetare.
Vad händer med de möbler som kommer in och som bedöms ej kunna säljas vidare?
I dagsläget köper vi endast tillbaka möbler som vi bedömer kan säljas vidare i vår fyndavdelning. Om vi bedömer att möbeln inte kan säljas vidare kan våra kunder antingen skänka den till oss så att vi kan återvinna den, eller försöka sälja den själv med hjälp av våra andra lösningar. Till exempel via vårt samarbete med Blocket, där IKEA Family-medlemmar annonserar gratis, säger Arvid Stigland.