Nästa sommar öppnar Ikea sitt första svenska cityvaruhus. Det kommer att ligga i köpcentret Gallerian mitt i Stockholm, vara 8000 kvadratmeter stort och ta upp yta på totalt fyra våningsplan.
LÄS ÄVEN: IKEA öppnar varuhus på fyra våningar - mitt i Stockholm
Även om Ikea har experimenterat med andra typer av citybutiker den senaste tiden, så sticker den här ut med tanke på hur omfattande satsningen är. Cecilia Åkesson, centrumchef för Gallerian på AMF Fastigheter, ser händelsen som historisk.
Vad vi vet är detta den största retailetableringen i Stockholm city sedan Åhléns City öppnade 1964. Vi känner också att detta är en utmärkt match, eftersom både IKEA och Gallerian är folkliga varumärken som vänder sig till en bred allmänhet. Vi är så klart både stolta och glada idag, säger hon till Ehandel.
Det betyder fantastiskt mycket för oss att få det här ankaret på plats i de södra delarna av varuhuset, och vi tror att IKEA kommer att bidra till nya flöden här.
"En naturlig plats att synas på"
Av det kommande varuhusets fyra våningsplan ska tre vara öppna för kunder. På det nedre planet, där det också finns en tunnelbaneuppgång som leder till Ikeas entré, kommer möbeljätten att förfoga över drygt 4000 kvadratmeter. Det är samma yta där MediaMarkt tidigare had en butik. På markplan där huvudentrén är belägen kommer Ikea att öppna en restaurang och på den tredje våningen kommer bland annat planeringsstudios att finnas.
Gallerian har en yta på cirka 33 000 kvadratmeter så Ikea, vars totala yta omfattar exakt 8381 kvadratmeter, kommer alltså att förfoga över ungefär en fjärdedel av varuhuset när det nya varuhuset väl har öppnat.
Till våren kommer även Elgiganten att öppna en butik i Gallerian. Den kommer att ha en yta på 1400 kvadratmeter, men ska också agera flaggskeppsbutik - något Cecilia Åkesson menar att många handelsföretag vänder sig till Gallerian för.
Gallerian ligger mitt i city och det är en ikonisk plats, oavsett om det handlar om mindre eller större varumärken så är det en naturlig plats att synas på. Jag tycker att vi har en bra mix av både små och stora butiker, vi har alltid velat erbjuda ett brett utbud av både shopping och upplevelser.
"Jobbat med det här sedan 2018"
Den omtalade centrumdöden med tomma butikslokaler har brett ut sig de senaste åren, och vid flera tillfällen har handeln lyft att de tycker att lokalhyrorna är för höga. Utvecklingen mot minskad cityhandel har alltså pågått ett tag och dessutom fått en extra skjuts i samband med pandemin. Att Gallerian väljer att upplåta en fjärdedel av sin totala yta till en och samma - väldigt resursstarka - aktör, ska dock inte ha med pandemin att göra.
Vi har jobbat med den här etableringen sedan 2018, så det var redan ganska lång tid innan pandemin. Det har varit ett långsiktigt mål för oss att få hit IKEA. Vartefter avtal har löpt ut eller sagts upp har det öppnat upp en möjlighet för en större aktör att etablera sig här. Det krävs ju att man samlar ihop en del kvadratmeter för att kunna göra en sådan här satsning. När MediaMarkts avtal gick ut och de valde att flytta till Drottninggatan blev det den stora pusselbiten men vi har arbetat med att få ihop upplägget en längre tid.
Varför var det viktigt att få dit IKEA?
Vi tror att de kommer att göra stor skillnad för både Gallerian och hela Stockholms city. Det är ett varumärke som lockar många och som vänder sig till den breda allmänheten.
Enligt Cecilia Åkesson har ett traditionellt Ikea-varuhus en yta på runt 60 000 kvadratmeter, så i det nya cityvaruhuset kommer det att erbjudas ett komprimerat utbud.
Det här etableringen går i linje med vad jag tror är den nya tidens handel, en mix av att känna och klämma, för att sedan kunna klicka hem varorna och få dem hemkörda. Det är det man måste gå mot för att vara relevant. Så det här ska bli väldigt spännande att följa, avslutar hon.